Sunn mat på budsjett

Mange mener at det å spise sunt er dyrt, og velger kanskje derfor ferdigpizza om økonomien ikke strekker til. Det er riktig at sunn mat kan være dyrt, men det trenger likevel ikke være det om du tar de riktige valgene. I dette innlegget tenkte jeg å komme med noen tips til hvordan du generelt kan senke matutgiftene, og også hvilke sunne matvarer som er billig.

Generelle tips for å spare penger på mat:

  • Se alltid på kiloprisen. Dette er viktig om du ønsker å være okonomisk i matveien. Dersom du gjør dette kan du bli overasket over ting du kanskje trodde var billig som egentlig er ganske dyrt i forhold til rimeligere alternativer. Kiloprisen står alltid med liten skrift på ettiketten ved siden av stykkprisen.
  • Se i butikkens 40% disk. Flere og flere butikker har fått en slik disk hvor de legger varer som holder på å gå ut på dato. Her kan du finne mye bra, og det er viktig å huske på at mange matvarer som yoghurt, melk,egg og rent kjøtt kan holde seg lenge over “best før” dato.
  • Handle i den rette butikken. Noen butikker er dyre og noen er billigere. Det er derfor lurt å undersøke litt, og storhandle der det er billigst. Dette kan utgjøre store summer!
  • Dropp unødvendige kosttilskudd. Kosttilskudd kan være dyrt, og det kan være lurt å tenke gjennom om det er verdt pengene. Tar du kanskje fast c-vitamintilskudd og spiser mye appelsiner? Da er det kanskje ikke nødvendig å bruke penger på dette kosttilskuddet.
  • Ta en titt å kjøleskapet før du går på butikken. Har du en halv rømmeboks igjen, prøv å lag noe hvor du får brukt opp denne. På den måten sitter man aldri igjen med masse rester som ikke kan brukes, og man kan da spare mye penger.
  • Test ut merker som coop sitt eget merke, eller first price. Disse produktene er ofte laget av samme produsenter som andre matvareprodukter, men de går under et annet navn som da er butikkkjedens eget merke. Disse produktene kan derfor være like gode som andre, bare rimligere.

 

Billige og sunne matvarer:

Frossne bær: Om du er glad i bær men syns dette er dyrt er det genialt å kjøpe frossne bær. Det er mye billigere enn friske bær, og jeg syns ofte disse gir enda mer smak. Et godt tips er å varme bringebær, blåbær eller jordbær i en kjele og bruke de på havregrøt, yoghurt, og likende. Mye billigere og gir også mer smak enn friske bær.

Frossne grønnsaker: Selv syns jeg ferske grønnsaker smaker bedre, men frossne grønnsaker er en fin erstattning om man vil spare penger. Spesielt i retter som supper, lapskaus og gryteretter kan frossne grønnsaker være et godt alternativ.

Yoghurt naturell: Selv er jeg veldig glad i skyr, men dette kan bli dyrt i lengden. Yoghurt naturell er da et godt alternativ, hvor en stor boks med 850 gram nesten koster det samme som en skyr. Dersom du ikke liker smaken så godt utgjør det mye å tilsette stevia, sukrin eller annen søtning for en litt annen smak.

Bønner, linser og kikerter: Dette bytter jeg ofte ut med kjøtt, både på grunn av smaken, variasjon og økonomien. Kikerter har blitt en favoritt i salat hvor jeg vanligvis ville hatt kylling, og bønner funker veldig bra i taco. Her er det bare å bruke fantasien.

Tunfisk: Dette er også et godt alternativ i for eksempel salater i steden for laks eller kylling. Det smaker kanskje ikke like godt, men det er i hvertfall superbillig og en veldig god proteinkilde.

Nøtteblandinger: Lag en egen nøtteblanding du kan ha med deg om du blir sulten i steden for å kjøpe ferdige små nøtteporsjonsposer. Dette kan man spare penger på, ved å unngå å kjøpe noe om man blir sulten på farten.

Kulturmelk: Selv er jeg veldig glad i biola, men detet er dyrt. Et tips er da å bruke skummet kulturmelk i steden, for eksempel i smoothie eller sammen med granola, og tilsette bær eller honning for smak.

Frukt, grønt og sopp i løsvekt: Løk i løsvekt er mye billigere enn løk i strømper. Løk er en av de sunneste tingene du kan spise, og en smaksforsterker i mat. Sopp er også billigere i løsvekt enn å kjøpe begere med sopp.Dette gjelder sikkert for flere frukt og grønnsaker så her kan det være lurt å se på kiloprisen.

Egg: Mange tenker kanskje at en pakke med egg er dyrt, men dersom du kjøper en stor pakke er ikke prisen for et egg veldig mye. En viktig ting å huske på når det gjelder egg er også at de ofte holder seg mye lenger enn det som står på pakken. Selv bruker jeg egg flere måneder over holdbarhetsdato.

Bananer: Bananer er billig, og har mange bruksområder. Selv bruker jeg det ofte som pålegg, og det er både sunt og billig. Bananer er også et billig og bra alternativ til et mellommåltid.

Havregryn: Mange kjenner vel til havregryn som er billig matvare, men det er jo verdt å nevne. Havregryn har mange bruksområder og man trenger ikke spise kjedelig havregrynsgrøt for å bruke havregryn. Du kan lese om tips til å bruke havregryn her.

Potet og søtpotet: Dette er billige matvarer og er en fin karbohydratkilde til middagen. Det kan være fristende å kjøpe en ferdig pose med oppkuttede poteter, men du sparer mye på å kutte de opp og ha på litt godt krydder selv.

Knekkebrød: Knekkebrød er billigere enn brød, og her får du mye for pengene.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *