Har syntetiske tilskudd samme effekt som naturlig mat?

Mange får ikke dekket alle næringsstoffene gjennom kosten, eller tar tilskudd i steden for å spise grønnsaker og frukt. Syntetiske stoff er stoffer kroppen bruker som er laget via en industriell prosess, mens naturlige stoffer er næringsstoff som kommer fra ulike matprodukter. De syntetiske tilskuddene kan blant annet være vitaminer, antioksidanter, mineraler eller aminosyrer. Det har vært mye debatt rundt hvorvidt syntetiske tilskudd bidrar med de samme fordelene som naturlige næringsstoff. Dette inlegget tar for seg  konklusjonene fra forskning som ser på naturlige vs. syntetiske kosttilskudd.

Hva er forskjellen på syntetiske og naturlige stoff?

De syntetiske stoffene er veldig tilsvarende den kjemiske strukturen som de naturlige. Stoffene er likevel produsert veldig forskjellig. De naturlige stoffene produseres i planter og dyr og havner derfor i det vi spiser, mens de syntetiske stoffene er produsert på laboratorium. Dette kan gjøre at kroppen reagere veldig forskjellig på de to typene stoff, selvom den kjemiske strukturen er tilsvarende. Det er noe uklart hvor godt syntetiske næringsstoff absorberes i forhold til naturlige næringsstoff, og det kan tenkes at alle ikke absorberes like godt. Dette er fordi når vi inntar næringsstoff i mat inntar vi også andre stoffer samtidig, som for eksempel andre vitaminer, mineraler og enzymer som kan gjøre opptaket av stoffene lettere for kroppen. Når vi derimot inntar syntetiske stoff, for eksempel vitaminer, inntar vi bare dette næringsstoffet da uten de ekstra “hjelpestoffene”. Studier har blant annet vist at vitamin E absorberes i to ganger så stor grad fra naturlige kilder, som fra syntetiske.

Naturlig mat

Når vi spiser frukt og grønnsaker, fisk, nøtter og belgvekster i steden for å ta vitamin og mineral tilskudd får vi også i oss andre næringsstoff kroppen gjør godt av. Stoffer som dette inkluderer for eksempel fiber, fettsyrer, andre vitaminer, mineraler og antioksidanter. Naturlig mat som er rikt på disse næringsstoffene bidrar til å redusere sykdoms- og dødsrisiko. Dette er jo noe mange vet, men inntak av fisk regelmessig reduserer risikoen for hjertesykdom og slag. Regelmessig inntak av fiber reduserer risiko for blant annet tarmkreft, og inntak av mye frukt og grønt reduserer risikoen for kreft, hjertesykdom, diabetes, høyt blodtrykk og mye mer. Hvordan er så disse fordelene om næringsstoffene inntas som syntetiske tilskudd?

Syntetiske næringsstoff

Resultatene for bruken av syntetiske næringsstoff er blandede. Noen studier har funnet at inntaket av multivitamin reduserte risikoen for hjertesykdom og kreft, men noen studier har også funnet at det ikke er noen sammenheng mellom multivitamin og redusert risiko for sykdomstilfellene. Noen studier har også linket bruken av multivitamin til økt risiko for kreft.

Anngående B-vitaminer er det like blandede resultatater. Det er vist ved noen studier at folat har bedret hjernefunskjonen, mens ved noen er det ikke vist noen effekt.

Når det kommer til D vitamin, er forskerene enige om at vitamin D sammen med kalsiumtilskudd kan styrke beinhelsen hos gamle. Det er likevel mye usikkerhet ved inntaket av D vitamintilskudd alene.

Syntetiske antioksidanter er ikke vist å ha noen forbedrende risiko på redusert risiko for død og kreft. Det er i tillegg vist at betakaroten tilskudd som flere bruker for å bli brunere, er vist å ha økt sammenheng med kreft hos mennesker som røyker.

Konklusjon

Bør du så ta tilskudd? Det er ingen klare vitenskapelige bevis for at syntetiske tilskudd er bra for helsen, i hvertfall ikke i forhold til fordelene de samme stoffene gir oss når de kommer fra naturlig mat. I tilegg er det slik at noen vitaminer er fettløslige (A,D,E og K), og noen er vannløslige (B vitaminene og C). De vannløslige skilles ut av urinen i overskudd, mens de fettløslige lagres i kroppen. Dersom du får dekket vitaminbehovet ditt gjennom kosten, og i tillegg tar tilskudd av de fettløslige vitaminene, kan det bli for mye. Kroppen vil da lagre dem og dette kan være giftig i veldig store mengder, eller ha andre uheldige effekter. Det er for eksempel vist at for mye jern kan være farlig i svært høye doser, samt at multivitamintilskudd kan være kreftfremmkallende i store mengder, og at for mye D vitamin kan gi nyresvikt og/eller føre til tap av beinmasse.

Det er likevel noen menneskegrupper som er anbefalt spesielle tilskudd. Eldre, over 75 år er anbefalt D-vitamin, B12 og kalsium. Veganere og vegetarianere er også anbefalt tilskudd av de næringsstoffene de ikke får dekket som gjerne er B12, calsium, zink, jern og vitamin D. Gravide er anbefalt folattilskudd og vitamin D. Dersom du har fått påvist mangel hos legen er det også lurt å ta tilskudd. Det er også for den generelle befolkningen anbefalt å ta tran. Ellers er det vist at en sunn og balansert diett er bedre helsemessig enn å ta tilskudd. Dersom du spiser etter norske kostråd og spiser nok hverdag får du mest sansynlig dekket alle vitamin og mineralbehov. I tillegg smaker jo frukt og grønt mye bedre en piller. Er du i tvil om du får dekket behovene dine kan du legge inn hva du har spist en dag i www.kostholdsplanleggeren.no, og se hvordan du ligger ann 🙂

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *