Kollagen for finere hud?

Interessen for kollagen i form av kosttilskudd har økt veldig i det siste, og mange håper på finere hud og færre rynker som et resultat. Mye blir sagt om dette viktige proteinet, men få studier viser faktiske resultater. Les videre, og du vil forhåpentligvis bli litt klokere på om dette er noe for deg eller ikke!

Hva er kollagen?

Kollagen er et svært viktig protein som finnes naturlig i svært høye mengder kroppen (opp mot 1/3 av proteinet i kroppen er faktisk kollagen), og som har en rekke viktige oppgaver. En av disse er blant annet å være hovedkomponenten i beinvev, brusk, sener og mange organer. Sammen med de andre bindevevsproteinene elastin og keratin, utgjør kollagen hudens elastisitet og struktur. Kollagen har også mange andre viktige oppgaver i kroppen, blant annet i forbindelse med blodkoagulasjon og oppbygging av cellemembraner. Vanligvis produserer kroppen det den trenger av kollagen selv, da kollagen i bunn og grunn bare er et protein som består av ulike aminosyrer (hovedsakelig glutamin, prolin og glysin). Aminosyrene kommer igjen fra maten vi spiser.

Ettersom vi bli eldre blir kollagenproduksjonen vår dårligere. Dette kan vi blant annet se fysisk i form av rynker. Da kollagen også er en viktig bestanddel av beinvevet, er dette også en medvirkende grunn til at beinvevet svekkes med alderen. Kvinner produserer lavere mengde kollagen enn menn, og for hvert år som går, reduseres produksjonen noe. Røyking og UV-lys fra solen har også vist seg å skade det allerede eksisterende kollagenet vi har i kroppen, og er noe av grunnen til at røyking og overflødig soling skader huden.

Næringsstoffer i naturlig mat

For å lage kollagen i kroppen kommer aminosyrene glycine og proline sammen for å danne det vi kaller pro-kollagen. Dette er en prosess som krever vitamin C. For å hjelpe kroppen med denne produksjonen kan du sørge for at den får nok av aminosyrene glycine og proline. Glycine finnes spesielt mye av i kyllingskinn og griseskinn, gelatin og også annet kjøtt. Aminosyren proline finnes særlig i egg, sopp, kål, asparges og melkeprodukter. Et adekvat inntak av vitamin C kan nok også være med å hjelpe kroppen med produksjonen av kollagen. Da kollagen er hovedbestanddelen i bein- og bindevev, vil dessuten det å koke din egen kraft kunne gi deg mange gode næringsstoffer i høy konsentrasjon, inkludert kollagen.

For å forhindre hudens kollagentap er det flere ting du kan gjøre. Det første vil være å begrense soleksponeringen og å slutte å røyke. Utover å spise mer av matvarene nevnt over, kan du også fokusere på matvarer rike på antioksidanter. Grønnsaker som brokkoli, bladgrønnsaker og blomkål inneholder glucosinolater som kjemper mot de frie radikalene som angriper kollagenet i huden vår. Vannmelon, tomater og paprika (grønnsaker med sterke farger) inneholder dessuten den sterke antioksidanten “lycopene” som motvirker det årlige tapet av kollagen. Et siste næringsstoff det kan være lurt å fokusere på er fettsyren EPA, som er en omega-3 fettsyre, og som har en antiinflammatorisk og antioksidativ effekt, og beskytter på denne måten huden.

Bare ved å sørge for å få i deg nok protein av god kvalitet vil du sikre at kroppen får i seg det den trenger av riktige amminosyrer. Det finnes totalt 20 ulike aminosyrer som sammen bygger alle proteinene vi trenger for at kroppen skal fungere. Varier inntaket av ulike proteinkilder, så sørger du for at dette behovet dekkes!

Virker kollagen som tilskudd for finere hud?

Når kollagen inntas per os (gjennom munnen) fordøyes det i tarmen sammen med alle andre næringsstoffer, før det brytes ned til aminosyrer i blodet. Disse aminosyrene bygges senere opp igjen til proteiner, og tas i bruk der kroppen trenger det mest. Det er derfor vanskelig å tenke seg at kroppen vil prioritere å bygge aminosyrene opp igjen for å prioritere å fylle inn i rynker… Selv om mange hevder at det er nettopp dette kollagen som kosttilskudd gjør, er det faktisk ingen vitenskapelige bevis på at det faktisk virker. Med andre ord: det er ikke bevist at å ta kollagen som kosttilskudd er bedre enn å spise andre typer proteinkilder på å forbedre huden din.

Allikevel er det flere studier de siste årene som har sett på nettopp dette, og noen av disse har vist positive resultater. Denne studien rapporterte at for middelaldrende kvinner mellom 35-55år, ble det funnet en positiv bedring i hudens elastisitet når kvinnene tok kollagen en gang om dagen i 8 uker. Studien var allikevel relativt kort, og inneholdt bare 69 kvinner. Denne studien undersøkte sammenhengen mellom inntak av kollagen som kosttilskudd og reduksjonen av cellulitter hos både normalvektige og overvektige kvinner. Hos normalvektige kvinner fant de en signifikant forskjell, men ikke hos overvektige kvinner. En studie som vurderte effekten av et kollagen tilskudd bestående av kraft-ekstrakter fra beinvevet til kylling, fant også en signifikant effekt for reduksjonen av rynker hos friske kvinner.

På tross av få studier på akkurat dette feltet, viser mange av de lovende resultater. Det er allikevel fortsatt ingen faktiske vitenskapelige bevis på kollagens effekt som kosttilskudd, da flere kontrollerte randomiserte studier behøves.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *