Enkle tips for å redusere inntaket av tilsatt sukker

Den vanlige anbefalingen for inntak av tilsatt sukker er at under 10 % av energien vi inntar pr. dag skal komme fra tilsatt sukker. Mange ligger over dette, da tilsatt sukker ofte befinner seg i ferdig mat, og kanskje også en del produkter vi ikke er klar over inneholder mye sukker. Tilsatt sukker er som kjent ikke bra for helsen og et høyt inntak tilsatt sukker øker risikoen for blant annet livsstilsykdommer. I dette innlegget tenkte jeg å komme med enkle tips til hvordan du kan minske inntaket av tilsatt sukker.

10 tips for å redusere inntaket av tilsatt sukker

  1. Bytt ut vanlig yoghurt med yoghurt naturell og stevia. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli spesielt glad i yoghurt naturell, men med stevia oppi smaker det veldig godt! Selv har jeg blitt veldig glad i å bruke dette i “overnight oats” sammen med havregryn og kanel på toppen, eller bare sammen med frukt og bær. Det samme gjelder også for Biola, Kefir osv. Naturelle varianter kan være like godt som andre alternativ! Det finnes jo selvfølgelig mange yoghurter med kunstig søtning, og dette trenger ikke være negativt i små mengder, men dersom du vil spise mer naturlig og billigere anbefales yoghurt naturell.
  2. Lag hjemmelaget peanøttsmør! Det er 9 % sukker i peanøttsmørret fra Mills. Dersom du spiser mye peanøttsmør og vil redusere sukkerinntaket kan du lett lage dette selv. Det er egentlig kun én ingrediens du trenger da, og det er peanøtter. Dette kjøres i blenderen etter de er ristet, og plutselig har du smør.
  3. Lag hjemmelaget tacokrydder. Dette har du sikkert hørt før, men det er jo så enkelt, og du får ikke bare kuttet ut sukkeret, men også redusert saltmengden. Det finnes mange oppskrifter på nettet, selv bruker jeg en fra Trines matblogg.
  4. Lag drikker som juice, smoothier og liknende selv. Dette tilsettes ofte sukker om du kjøper de ferdig, og det smaker jo også mye bedre om du lager det selv. Tilsett gjerne sitron, lime og liknende i vann for smak, i steden for å kjøpe noe drikke med sukker og smak.
  5. Bruk krydder til å piffe opp maten i steden for saus, som kan inneholde mye sukker. Selv er jeg egentlig veldig glad i saus, men i det siste har jeg blitt flinkere til å heller bruke godt krydder på kjøttet, fisken eller hva det måtte være. “Tandori Masala” er et krydder som er veldig godt å ha på laks eller kylling, for eksempel i salat, sammen med litt olje. Det er litt salt i dette krydderet, men et bra alternativ til mange sauser med mye sukker.
  6. Bruk banan som søtning. Banan er en søt frukt og kan brukes i for eksempel lapper, pannekaker, kaker, brød osv. som søtning. Du kan også bruke det som pålegg i stedet for sukkerrike pålegg som syltetøy, honning, sirup, sjokoladepålegg og liknende. En favoritt her er peanøttsmør og banan.
  7. Lag dip av kesam/ mager kesam og et godt krydder, og bruk dette til å dyppe grønnsaker. Da slipper du sukkeret som er i ferdigposene, og du får en god og sunn snacks.
  8. Bytt ut sukkerholdige frokostblandinger med for eksempel havregryn, eller lag din egen müsli. Dette kan spare deg for mye sukker om du pleier å spise en frokostblanding med mye sukker.
  9. Bruk søtstoff som stevia i te og kaffe, i stedet for sukker. Her er det mye å spare om du drikker mye te med sukker. Du kan også for eksempel lage kakao med stevia.
  10. Planlegg måltidene dine, og ha gjerne med nøtter i veska om du blir sulten! Da slipper du kjappe kjøp av matvarer som gjerne inneholder mye sukker.

Hvis du også lurer på om en matvare inneholder mye tilsatt sukker kan du tenke at det er ok dersom varen inneholder under 10 gram tilsatt sukker pr. 100 gram vare, som man finner på varedeklarasjonen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *