Må man kutte ned på karbohydrater for å forbrenne fett?

Mange tror at det å innta karbohydater, spesielt om du ønsker å gå ned i vekt, er veldg negativt og hinderer deg i å oppnå vektnedgang. Karbohydrater har av mange fått stempel som noe usunt fordi det gjerne forbindes med sukker og hvitt mel. I tillegg sees karbohydrater på som fettfremmende av mange, da inntaket av karboydrater gjør at kroppen skiller ut mer insulin, og at mye insulingutskillelse stimulerer til fettoppgang. Mye ulik forskning har sett litt på dette og her skriver vi litt om resultatene.

Litt om lavkarbo

Teorien bak lavkarbo er at når man ikke inntar mye karbohydrater vil insulinutskillelsen bli mye mindre, og da vil man forbrenne mer fett. Dersom insulin utskilles legger dette en demper på frigjøringen av fett fra fettvev til blodet, fordi kroppen da har fått sukker via maten og trenger dermed ikke at fett frigjøres til blodet for å omgjøres til sukker. Teorien bak lavkarbo er derfor at om du ikke spiser karbohydrater vil du forbrenne mye fett og dermed gå ned i vekt. Jeg også lest flere teorier som at du kan spise så mye du vil om du går på lavkarbo uten å gå opp i vekt.

Studier som undersøker lavkarbo vs. lavfett dietter

En studie fra 2015 viste at en lavere insulin utskillelse for å forbrenne fett ikke er nødvendig for å gå ned i vekt. Studien ble gjort på mennesker med fedme (BMI >30). Resultatene fra denne studien viste at tapet av fett var 68% høyere hos de som inntok mindre fett, enn hos de som inntok mindre karbohydrater, der begge gruppene av deltakere spiste like mye kalolier. Dette skjedde altså selvom lavkarbodietten gjorde at deltakerne hadde en lavere insulinutskillelse og dermed forbrant mindre fett fra fettlagrene sine.

En annen studie fra 2006 sammelignet to grupper over lengre tid og med flere deltakere enn den forrige studien. Her ble det observert at den gruppen som gikk på lavkarbodiett hadde gått ned mest i vekt etter 6 måneder, men etter ett år var forskjellen utjevnet og begge gruppene hadde gått ned like mye. En større systematisk oversikt gjort i ettertid viste også det samme resultatet: lavkabo var mest effektivt de første 6 månedene, men ikke over lang tid.

Er det dermed nødvendig å kutte karbohydratinntaket på diett?

Svaret på dette vil nok være nei. Å redusere karbohydratinntaket hos mennekser med overvekt eller fedme vil trolig være den raskeste måten å oppnå vektnedgang, men en vektnedgang er noe man ønsker å opprettholde over tid, og da er det ikke nødvendigvis riktig at lavkarbo er den beste løsningen. Noe av grunnen til at få kalorier gir fettnedgang i starten av en diett er væsketapet i kroppen. Væskemengden i kroppen reduseres i takt med karbohydratrestriskjonen. Dette vil kanskje være en motivasjon for å fortsette dietten, og er dermed bare positivt. Likevel vil kanskje motivasjonen synke når det jevner seg ut etterhvert og man ikke går ned like mye i vekt.

Hovedsakelig er det redusert energimengde som er vist å påvirke vektnedgang i størst grad, og ikke fettmengde eller karbohydratmengde. Man har derfor ikke noen grunn til å frykte karbohydrater. Dersom du trener mye vil også karbohydrater bidra med riktig og viktig energi til treningen, og gjøre at du orker å gi mer på trening, samt at karbohydrater er gunstigere for å bygge muskler.

Balanse

Personlig tror jeg heller ikke det er gunstig for verken vektnedgang eller livsstil å kutte ut en så viktig og stor gruppe av næringsstoffer. Dette kan gjøre at man får i seg mindre av ulike vitaminer og mineraler, samt skape et anstrengt forhold til mat. Dersom man bestemmer seg for å kutte ut karbohydrater vil man trolig se på dette som “nei-mat”. Det er jo ofte slik at vi craver det vi ikke kan få, og det er da kanskje lettere å gå på en smell om man først får spise karbohydrater, slik at man da spiser alt for mye. Da er det bedre å spise litt av alt, men litt mindre av alt. Da unner man seg det man har lyst på, og klarer å begrense seg i større grad.

Jeg har selv testet lavkarbodiett over en 6 ukers periode tidligere. Dette var ikke for å oppnå vektnedgang, men fordi jeg følte meg oppblåst av et kosthold med mye karbohydrater. Det som er interessant er at jeg gikk opp i vekt denne perioden. De første ukene syns jeg dietten hjalp på mageproblemene, men etterhvert fikk jeg forstoppelse, trolig grunnet lavt inntak av fiber. Jeg følte meg også mer sulten og “tom” i denne perioden og dette kan ha vært grunnen til at jeg spiste mer og dermed gikk opp i vekt. Det er likevel ikke slik at lavkarbo ikke kan funke for noen, da dette bare er min personlige mening.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *