Søtpotet vs. vanlig potet

Søtpoteter har blitt svært populære de siste årene. Mange er allikevel usikre på hva forskjellen på næringsinnholdet i søtpoteter er i forhold til den gamle gode poteten de fleste av oss har vokst opp med.  Dette innlegget skal ta for seg de ernæringsmessige forskjellene mellom disse to typene.

Søtpoteten

Selv om søtpoteten har “potet” i navnet sitt, er denne rotgrønnsaken faktisk ikke en potet. Den kommer nemlig fra en annen familie enn den vanlige poteten. Søtpoteten kan brukes til så mangt (blant annet denne digge søtpotetnachosen, en smakfull søtpotetpizza, eller bare med egg og bacon i!), og får en nærmest kremaktig smak når den varmebehandles. De siste årene har flere og flere fått øynene opp for denne rotgrønnsaken, og i motsetning til poteten regnes faktisk søtpoteten som én av dine “5 om dagen”. Dette er både fordi  den har et lavere innhold av stivelse enn poteten, og fordi den spises gjerne i tillegg til den delen av måltidet som består av stivelse (poteter, ris, pasta..).

Bildet under viser næringsinnholdet til søtpoteten pr. 100g. Søylene viser hvor mye 100g søtpotet utgjør av daglig anbefalt inntak for hvert næringsstoff.

 (Beklager hvis bildene ble litt vanskelig å lese, det var ikke mulig å forstørre dem mer enn dette. Et tips er å zoome litt inn, da blir det nemlig litt lettere å se hvilket næringsstoff hver søyle tilhører!)

Den gode gamle poteten

Kostholdsrådet om å spise “5 om dagen” bunner i de helsefordelene, samt reduksjonen i risiko for både hjerte- og karsykdom og ulike kreftformer, et høyt inntak av frukt og grønnsaker gir. Selv om poteter ikke inngår i “5 om dagen” betyr ikke dette at den ikke er sunn, det er bare ikke funnet god nok dokumentasjon på at poteten reduserer risiko for kroniske sykdommer. Poteten er rik på både fiber, vitaminer og mineraler. Da poteten også er rik på stivelse, og mange ikke vet nok om dette karbohydratet, har poteten fått ufortjent mye kritikk de siste årene. Selv om den inneholder mye stivelse, betyr heller ikke dette at den ikke er sunn! Stivelse er et komplekst karbohydrat som simpelthen brukes lengre tid på å brytes ned i kroppen, og når stivelsen inntas sammen med matvarer med mye fiber (slik som poteten), blir ikke blodsukkerstigningen så høy. Dette er positivt, og mer om dette kan du lese her.

Bildet under viser en graf over næringsinnholdet til poteten pr. 100g. Søylene viser hvor mye 100g potet utgjør av daglig anbefalt inntak for hvert næringsstoff.

Sammenligning av næringsstoffer

Næringsinnholdet i varmebehandlede og ubehandlede poteter varierer, så bildene ovenfor viser derfor den rå utgaven av både søtpoteten og poteten. Poteten har dessuten små forskjeller i næringsinnholdet ut i fra når den ble høstet, hvilken type det er osv., så den jeg har tatt utgangspunkt i er en norsk lagringspotet.

Både poteten og søtpoteten inneholder 0g fett, og har et likt innhold av proteiner (på ca. 1,5g pr. 100g). Ingen av dem inneholder vitamin B12 (da de ikke er av animalsk opphav), mens begge har et fint innhold av de andre B-vitaminene. Hvis du ikke er helt kjent med hva disse vitaminene gjør og hvor du finner dem, kan du lese om dette her.

Den største ernæringsmessige forskjellen ligger nok i at søtpoteten har et betraktelig høyere innhold av vitamin A og fiber. Vitamin A er som regel ikke et problem hos de fleste i Norge, mens fiber derimot kan være vanskelig å få i seg nok av. Søtpoteten har omtrent et dobbelt så høyt innhold av fiber som poteten! På motsatt side kommer poteten seirende ut med mer vitamin C enn søtpoteten. I likhet med vitamin A er som regel vitamin C heller ikke et problem for de fleste nordmenn å få i seg nok av.

Hvilken er da vinneren?

Å kåre en vinner blir vanskelig. Begge smaker kjempegodt og kan tilberedes på utallige måter, og begge bidrar til viktig næring i et sunt kosthold. Å variere på bruken for å opprettholde et sunt og variert kosthold, samt å velge den du smaker best, er heller et bedre tips! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *