Å telle kalorier eller ikke?

Mange tenker kanskje at det å telle kalorier må til for å gå ned i vekt, eller ha kontroll over matinntaket, og forskning viser også at dette er med å gi god hjelp for en som ønsker å oppnå vektnedgang. Likevel er det også mye forskning som tilsier at det å fokusere på kalorier i så stor grad heller vil gi motsatt effekt, og heller føre til at vekten kan ende opp høyere enn da man startet. I dette innlegget tenkte jeg å skrive litt om hva kalorier er, og min mening om kaloritelling er nødvendig eller ikke.

Hva er en kalori?

Kalorier er et mål på energi, og det vi spiser inneholder en mengde kalorier, oppgitt i kcal (vanligst å bruke) eller kilojoule på varedeklarasjonen. Denne energien bruker kroppen til å opprettholde alle de fysiologiske prossessene. Dersom man inntar mer enn man forbrenner vil man i teorien lagre dette som fett, og dersom man inntar mindre enn man spiser vil man forbrenne fett eller muskler. Mange tenker kanskje at den eneste måten å forbrenne kalorier på er ved trening, men dette er det viktig å huske på at det ikke er. Kroppen vår bruker store mengder energi gjennom hele døgnet på å bare holde kroppen i gang, som for eksempel til hjerteslag, hjernefunksjon og fordøyelse. I tillegg vil forbrenningen øke ved alt av bevegelse, og da selvsagt også ved trening.

Er en kalori èn kalori uansett?

Siden kalorier er et mål på energi vil vi få like mye energi dersom vi inntar 100 kcal fra et eple eller et kakestykke. I teorien vil vi det derfor ikke utgjøre noe forskjell på vekten hvor kaloriene kommer fra, så lenge det er samme mengde. Selv om en matvare har samme mengde kalorier kan næringsinnholdet være totalt ulikt og det vil derfor likevel ha ulik påvirkning på kroppen vår. Næringsrik mat vil påvirke metabolismen, hormonnivåene, sult og metthetsnivåene våre på en bedre måte enn mat uten likegod næring, men likevel samme energimengde. Hvis du for eksempel spiser 100 kalorier fra et kakestykke vil ikke dette mette like mye som 100 kalorier fra feks et eple, grunnet blant annet fiberinnhold.

Trenger jeg å telle kalorier?

Forskning som ser på kaloritelling viser at de som gjør dette gjerne får en bedre oversikt over hva de spiser og dermed lettere klarer å holde seg innenfor det kaloribehovet de har, og dermed kan gå ned i vekt. Dersom du har et mål om å gå mye ned i vekt grunnet helsemessige årsaker kan det derfor være lurt av deg å telle kalorier. Dersom du ikke har fedme eller er veldig overvektig, er det ikke sikkert det er hensiktsmessig å telle kalorier. Man blir gjerne veldig fokusert på kaloriinntaket om man først begynner å telle, og dette kan skape et anstrengt forhold til mat. Dersom man utvikler dette kan man kanskje ende opp med å være veldig streng med seg selv når det kommer til kaloriinntak, og så vil man kanskje ende opp med å sprekke og kanskje heller ende opp med å gå opp i vekt. Det å fokusere på kalorier i stor grad gjør også kanskje at man tenker at en kalori er en kalori og at næringssammensettningen ikke har så mye å si. Ønsker du å fokusere på en sunn livsstil er det viktigere å innta de riktige matvarene, og ikke en eksakt mengde kalorier. I tillegg vil kroppen også i ganske stor grad tilpasse seg til det som inntas. Selvom du har beregnet at det kaloribehovet du har pr dag for eksempel er 2650 kalorier, betyr ikke det at du vil legge på deg om du inntar 2800 kalorier. Kroppen justerer seg i noen grad selv, og det er ved store overskudd eller underskudd at vi endrer vekt. Ender du opp med å spise 4000 kalorier en dag vil ikke dette ha noe å si for vekten din, så lenge du ikke gjør det hver dag.

Konklusjon

Dersom du skal gå mye ned, eller opp i vekt og sliter med å forstå hvordan du skal oppnå dette, kan kaloritelling bidra med å gi deg god oversikt over hvor mye du inntar, og hva du kan endre for å oppnå vektnedgang. Dersom du kun ønsker å oppnå en sunnere livsstil eller endre vekten i liten grad er det trolig smartere å fokusere på hva maten inneholder og ikke så mye på kaloriinnholdet. Næringsinnholdet i maten er viktig for kroppen, og det påvirker også hvordan kroppen nyttiggjør seg av maten. To matvarer med samme kaloriinnhold kan påvirke kroppen i ulik grad, derfor betyr det mer hvilken næring maten inneholder- ikke hvor mange kalorier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *