Frokostfavoritter

I dag tenkte jeg å dele mine frokostfavoritter med dere. Frokost er dagens beste måltid i mine øyne, men jeg vet der er mange som syns det er vanskelig å spise frokost tidlig på morningen, grunnet lite matlyst eller dårlig tid. For min del er det essensielt for å ha nok energi i løpet av dagen, og dersom du sliter med dette kan det være lurt å prøve å få inn en god og næringsrik frokost. Det er mye godt man kan lage, så hvorfor spise det samme kjedelige dersom det ikke frister 🙂

Mine favorittfrokoster:

  • Havreknekkebrød med pålegg. Jeg syns havreknekkebrødene er kjempegode, og havre bidrar i tillegg med masse næring og fiber som blant annet metter og stabiliserer blodsukkeret. Mine favorittpålegg er avocado, makrell i tomat og peanøtsmør+ banan.

  • Hjemmelaget “musli”. Jeg blander enkelt 1 dl havregryn sammen med 2 eggehvitter og steker det i pannen. Dette går superfort og er veldig godt sammen med yoghurt og nøtter/bær/frukt.

  • Pannekaker. Disse kan lages på veldig mange måter og er også kjapt og lettvint. Selv har jeg ofte brukt ferdig pannekakemix fra proteinfabrikken, og disse trenger du kun å blande med vann. Disse inneholder mye proteiner, men ikke så mye fiber eller andre næringsstoffer så her finnes det jo mange ulike oppskrifter. Man kan også blande inn grønnsaker og frukt i deien, feks søtpotet, gulerot, banan osv for smak og næring.

  • Smoothie. Dersom jeg ikke er veldig sulten, eller skal trene med en gang etter frokost drikker jeg gjerne smoothie. En oppskrift som er kjempegod som jeg har glemt litt ut er denne: 1 kopp kald kaffe, en banan, 30 gram mandler og noen isbiter. Veldig god om du er glad i kaffe. Dersom du har dårlig tid om morningen kan en smoothie lett lages dagen før og stå kaldt om natten.

  • Overnight oats og chiapudding. Dette er også noe som er fint å lage kvelden før, om du har dårlig tid om morningen. Her bruker jeg havregryn/chiafrø, yoghurt og melk, blander det i en skål og lar det stå i kjøleskapet natten over. Jeg har blitt veldig fan av å bruke yoghurt naturell, litt hel melk, stevia og havregryn. Dette høres sikkert kjedelig ut, men når jeg drysser kanel og litt mer stevia over det ferdige resultater blir det virkelig godt 😀

  • Ristet grovbrød. Jeg syns brød blir mye bedre om det er ristet og varmt, evetuelt lagt i ovnen eller toastet.

  • Havrebrød. Dette krever kanskje noe mer ingridienser enn de andre frokostene, men dersom du er lei av brød/ knekkebrød er det et fint alternativ. Oppskrift her.

 

  • Cottage cheese+ skyr. Her pleier jeg å blande sammen cottage cheese, skyr, eplebiter, varme jordbær og drysse kanel over. Nam!

 

 

14 thoughts on “Frokostfavoritter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *