Er det dumt å spise rett før du legger deg?

Du har kanskje hørt argumentet “hvis du spiser rett før du legger deg lagres alt som fett” før. Dette kommer av at mange før trodde at metabolismen, altså mengden kalorier kroppen forbrenner for å vedlikeholde seg selv, skrudde seg av når man la seg for å sove, og slo seg på når man våknet. Dette innlegget skal forklare hvorfor dette utsagnet ikke stemmer. 

Hvordan fungerer forbrenningen?

Kroppen tilpasser forbrenningen for å møte behovene dine. Dette betyr at dersom du er en veldig aktiv person, har du større forbrenning enn en stillesittende person. Dette sier seg selv da aktivitet krever energi, og forbrenningen sørger for nettopp dette. Når man sover bruker kroppen mindre energi, noe som reguleres av blant annet en reduksjon i muskelaktivitet og senket kroppstemperatur. Men også under hvile kreves det en viss energiomsetning, altså en viss grad av metabolisme for å opprettholde funksjonen til alle kroppens organer. Dette kalles “basalmetabolismen“, og den varierer i stor grad fra person til person. Den er blant annet avhengig av kjønn, alder, høyde og kroppsvekt.

Basalmetabolismen fungerer slik at den aldri “slås av”. Enten du er våken eller sover trenger kroppen energi for å opprettholde funksjonen til organene dine. Denne energien blir brukt selv om du ikke løfter en finger hele dagen, og ligger i gjennomsnitt på ca. 1500 kcal om dagen (som sagt svært individuelt). Dette betyr at utsagnet nevnt innledningsvis ikke stemmer, fordi kroppen hele tiden vil trenge energi, enten den tar det fra glykogenlagrene, fettlagrene, maten i tarmene eller proteinlagrene i kroppen.

Det samme gjelder derfor utsagnet “du må spise frokost for å sette i gang forbrenningen på morgenen”. Dette stemmer heller ikke fordi forbrenningen foregår 24/7, enten du sover eller løper maraton. Men som du nå forhåpentligvis har skjønt, varierer det også hvor mye som forbrennes ved ulike aktiviteter.

Fordi både forbrenning, måltidsmønster, aktivitetsnivå og døgnrytme er individuelt, er også hvorvidt man foretrekker å spise før leggetid også individuelt. Forskning tyder på at det både finnes fordeler og ulemper med begge alternativene, så her gjelder det å finne sin egen vei. Liker du å spise kveldsmat 1-2t før du legger deg? Gjør det! Føler du deg best om du unngår mat 3t før du legger deg? Da fortsetter du slik! Liker du en håndfull nøtter rett før du pusser tennene? Supert!

Forbrenningen når vi sover

I leveren finnes det mellom 100-200g glykogen (lagringsformen for glukose), og etter noen timer med søvn begynner dette lageret å tømmes da hjernen og sentralnervesystemet har et stort behov for glukose – selv når vi sover. Glukoneogenese, nedbrytningen av aminosyrer og fett for å danne glukose, foregår hele tiden i bakgrunnen, men når glykogenlagrene begynner å tømmes slår den til for fullt. Mens aminosyrene i hovedsak tas fra musklene, tas fettsyrene fra det viscerale fettvevet (fett som ligger rundt organene) og ikke det perifere (det vi ser i huden o.l). For å få full effekt av denne “fettforbrenningen” mener mange at det derfor er lurt å ikke spise 3t før man legger seg, i tillegg til å sørge for minst 8t søvn, dette for å la fettforbrenningen skje så lenge som mulig.

Fordeler med å spise før man legger seg

Spiser man før man legger seg kan dette bidra til et stabilt blodsukker når man våkner igjen. Lavt blodsukker om morgenen kan gjøre at du føler deg trøtt og slapp, og at du syntes det er ekstra vanskelig å stå opp. Når det er sagt, vil ikke dette bety at en sjokolade kvelden før gjør susen. Du bør gå for måltider som sikrer et jevnt blodsukker, altså ingen raske karbohydrater. Dersom måltidet inneholder raske karbohydrater – spis matvarer som også inneholder fett og proteiner for å sikre en stabil blodsukkerstigning.

En annen faktor er at et et lite måltid før man legger seg kan roe ned sekresjonen av sulthormonene som forteller kroppen av den må lagre fett. Ghrelin er for eksempel et appetittregulerende hormon som bedre reguleres om morgenen enn på kvelden. Dette betyr at det er lettere å forhindre overspising på morgenen enn det er på kvelden, og at vi gjerne flinkere på å høre på kroppen når den sier den er mett på morgenen.

Mange føler dessuten at ved å spise et lite måltid rett før de legger seg hjelper det på søvnen. Fordi en god og stabil nattesøvn er essensielt både for psyken og kroppen bør du absolutt spise før du legger deg om du kjenner deg igjen i dette.

Ulemper med å spise før man legger seg

Det er ingen hemmelighet at dårlig søvn og dårlig døgnrytme er forbundet med utvikling av overvekt over tid. En annen faktor er at de som spiser på kvelden ofte spiser matvarer som er kaloririke, og ender dermed opp med å spise for mange kalorier om dagen totalt, og legger dermed på seg. Spiser man i tillegg også foran TVen er det lettere å overspise, noe som over tid også vil lede til vektoppgang.

Flere av studiene som rapporterer vektoppgang hos mennesker som spiser før de legger seg har dessuten en naturlig forklaring; kveldsmåltidet er et ekstra måltid som gir ekstra kalorier. Med andre ord: dersom du har spist tilstrekkelig med mat gjennom hele dagen, og dermed fylt opp kaloribehovet ditt, vil et ekstra måltid på kvelden bare fungere som nettopp det – “et ekstra måltid”. Hvis man derimot har en måltidsrytme hvor et måltid på kvelden kalorimessig er lagt inn i “måltidsplanen”, er det ingenting galt i det. Men dersom måltidet bare er der fordi man kjeder seg og føler for å spise noe, og man i løpet av dagen allerede har spist så mange kalorier man trenger, vil dette over tid føre til vektoppgang.

Det er også viktig å huske på at dersom du har et for lavt matinntak i løpet av dagen er det lettere å føle seg sulten når det kommer til kvelden. Pass derfor på å spise nok mat slik at du føler deg mett hele dagen gjennom, slik at det ikke blir aktuelt for deg å småspise på snacks på kvelden uansett – fordi du er mett!

Konklusjon

Svaret på om det er dumt å spise før du legger deg er at det avhenger av deg og de vanene du har. Det er altså ikke en god idé å gjøre det til en vane å spise kaloririke snacks på kvelden, men det er helt i orden for de fleste å spise et lite måltid før leggetid! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *