7 måter å bruke havregryn

Havregryn er sunt, godt og enkelt å tilbrede. De inneholder 100 % fullkorn og dette bidrar blant annet med mye fiber som har en rekke helseeffekter. Fiber bidrar blant annet til en økt mettheltsfølelse, et mer stabilt blodsukker og senkning av kolesterolnivået. I tillegg inneholder havregryn proteiner og antioksidanter. Havregryn er også veldig enkelt og tilbrede og er derfor supert å bruke som en basisvare i frokost eller lunsj. I dette innlegget tenkte vi å tipse om ulike måter du kan bruke havregryn.

7 ulike måter å bruke havregryn

  • Havregrynsgrøt. Havregrynsgrøt er noe de fleste kjenner til, men det er jo så godt og enkelt å lage! Det kan varierer i mange smaker og med ulik topping. Selv er jeg veldig glad i å tilsette 1 scoop sjokoladeprotein for ekstra smak (og mer proteiner, selvom havregryn faktisk er en god kilde til protein i seg selv), og en ss peanøtsmør.

havregryn1

  • Overnight oats. Dette er også noe jeg lager ofte, spesielt til frokost da jeg ofte syns det er bedre med kald enn varm mat. Jeg bruker ofte et beger yoghurt, litt melk og ca 1,5-2 dl havregryn. Smaken varierer jeg med å bruke ulike typer yoghurt. Selv bruker jeg ofte frossne bær som topping, som jeg tar på før jeg setter det i kjøleskapet. Da tiner de til det skal spises og gir en god smak.

havregryn2

  • Stekte havregryn. Dette er supert som tilbehør til yoghurt og blir som en slags granola/musli. Du blander enkelt og greit 2 dl havregryn sammen med 2 eggehvitter og litt kanel, og steker det på pannen til det er gyldent.

  • Havrebrød. Dette har vi lagt ut oppskrift på tidligere og den finner du her. Dette er et supert alternativ om du ønsker variasjon fra brød eller knekkebrød.

havregryn4-2

  • Havre og bananlapper. Du blander enkelt og greit most banan, havregryn, et egg og litt melk og steker dem på middels varme med litt smøt i pannen. Tilsett også gjerne litt kanel og eventuelt søtning for ekstra smak!


havregryn5

  • Smoothie. Mange syns kanskje en smoothie i seg selv ikke metter noe særlig og da kan det hjelpe og tilsette havregryn. Selv bruker jeg ofte noen ss havregryn + noen ss chiafrø for en mektigere og mer næringsrik smoothie.

Screenshot_2016-03-08-13-46-17 (2)

  • I bakts- som havremel. Dette er noe jeg har brukt blant annet i pizza deig, hvor jeg bytter ut vanlig mel med havremel. Dette bidrar til en mer nærings og fiberrik deig. Havremel lages enkelt av å kjøre havregryn i en blender til det har blitt mel.

Fortell oss gjerne om du har noen flere oppskrifter med havregryn 🙂

3 thoughts on “7 måter å bruke havregryn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *