5 grunner til å spise mer nøtter

Nøtter er svært næringsrike og superenkle å ha med på farten, som mellommåltid, eller som ingrediens i ulike matretter. Mange vet nok at en håndfull nøtter om dagen gir mange helsefordeler, mens andre tenker at det nok er best å unngå nøtter på grunn av det høye kaloriinnholdet og fettinnholdet. Her får du 5 grunner til hvorfor du faktisk bør inkludere en håndfull nøtter i kostholdet ditt  – også når du prøver å gå ned i vekt.

1. Nøtter er veldig næringsrike

Næringsinnholdet for én håndfull blandede nøtter (ca. 30g) ser ca. slik ut:

Kalorier: 173
Protein: 5g
Fett: 16g (9g umettet fett)
Karbohydrater: 6g
Fiber: 3g

I tillegg til dette, inneholder de svært mange vitaminer og mineraler. Innholdet varierer noe mellom de forskjellige typene nøtter, men generelt er alle nøtter gode kilder til vitamin E, vitamin B, selen og magnesium. Mandler er blant annet rike på kalsium, noe som er svært viktig dersom du ikke drikker nok melk i hverdagen. Visste du forresten av det er mer omega 3 pr. 100g valnøtter enn det er i både laks og ørret? Eller at bare én paranøtt dekker dagsbehovet ditt for selen? Listen med helsefordeler er med andre ord lang, og at nøtter gir  svært mye næring pr. kalori er ingen hemmelighet. Helsedirektoratet anbefaler derfor å spise rundt 20g nøtter hver dag, gjerne som en blanding av mange usaltede nøtter.

 

2. De inneholder MYE antioksidanter!

Antioksidanter er viktig for å bekjempe fire radikaler som hele tiden dannes som følge av metabolismen i kroppen vår. En del frie radikaler er bra å ha, blant annet for immunforsvaret vårt, men ved for høy konsentrasjon kan det bli farlig. Når nivået blir for høyt kalles det “oksidativt stress”, noe som skader celler og vev og øker sjansene for sykdom, og blant annet kan føre til kreft over tid.

I og med at nøtter er så rike på vitamin E, som har en viktig funksjon som antioksidant, er nøtter en super kilde på antioksidanter. Visste du at valnøtter inneholder dobbelt så mye antioksidanter pr. 100 g som blåbær? Ved å bare spise 7 valnøtter om dagen, kan du faktisk dra nytte av denne antioksidanteffekten

 

3. Nøtter kan hjelpe deg å gå ned i vekt

På grunn av det høye fettinnholdet, er nøtter også rike på kalorier (1g fett = 7 kcal). Men, nøtter er også gode kilder til både protein og fiber, i tillegg til at mye av fettet er umettet fett (det gode fettet). Fiber bidrar til økt metthetsfølelse, mens proteiner og umettet fett kan være med å øke hvileforbrenningen. En del forskning har også vist av selv om nøttene inneholder mye kalorier, vil ikke all denne energien bli absorbert da noe av fettet forblir værende igjen i skallet/veggene på nøtten, slik at det ikke blir fordøyd (1, 2). For eksempel kan det stå i næringsinnholdet på en pakke med mandler at én porsjon gir 160-170 kcal, men kroppen absorberer faktisk bare rundt 130 kcal (3).

Sammenhengen mellom kroppsvekt og inntaket av nøtter er ikke helt forstått, men forskning tyder på at det er en sammenheng mellom regelmessig inntak av nøtter og lavere BMI. En undersøkelse viste eksempelvis at de som spiste nøtter mer enn 2 ganger i uken hadde 43% lavere risiko for å bli overvektige enn gruppen som spiste nøtter sjeldnere (4)

 

4. Nøtter er betennelsesdempende

Mange sliter med kroniske og/eller forbigående betennelser i kroppen. Betennelsene kan gi redusert bevegelighet, væskeansamlinger og smerter og hovenhet. Hva du putter i munnen kan i stor grad påvirke betennelsene; noen matvarer er med på å dempe betennelsene, mens andre øker dem. Nøtter er blant de matvarene som er med på å dempe betennelsene.

PREDIMED studien fra 2014 så på sammenhengen mellom middelhavskosthold (rikt på nøtter, korn, frukt, grønt, oljer, og fisk, samt lite kjøtt) og betennelser. Her ble deltakerne delt inn i grupper ut i fra hvor mye av hver av komponentene i kostholdet de spiste, og et av resultatene her var at gruppen som spiste mest nøtter også hadde 35% lavere CRP (markør for betennelser i kroppen) og 90% lavere konsentrasjon av andre betennelsesmarkører (5).

 

5. Nøtter reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom

Fordi nøtter er rike på umettet fett og inneholder bare små mengder mettet fett, er det også med på å beskytte mot hjerte- og karsykdom. PREDMIED-studien fant også at gruppen med et regelmessig inntak av nøtter også hadde lavere mengde LDL-kolesterol, og høyere mengde av det gode HDL-kolesterolet. HDL-kolesterolet er nemlig med på å fjerne kolesterol som tetter blodårene, i tillegg til at de senker nivået av det dårlige LDL-kolesterolet i blodet.

Kos deg med god samvittighet! 😉

2 thoughts on “5 grunner til å spise mer nøtter

  • Hi Margareth they are looking good – watch the macaron FAQ video and at 5:14 you can see the macarons from undermixed through to overmixed – yours look like the undermixed ones- the first ones in the picture no foot and with some cracks. Try as suggested in the video piping some batter, folding some more pipr some more… and you’ll get the hang of it in no time. The exact number of folds required will depend on the way you fold and what you are using to fold it as long as you know what works for you remember that and go with it.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *