Noen tanker rundt ernæring og kosthold

Før jeg begynte å studere ernæring hadde jeg et ganske klart bilde av hva jeg så på som sunt og hva jeg mente var usunt, og jeg hadde generelt et ganske annet syn på mye rundt kosthold og ernæring enn hva jeg har i dag. I dette innlegget tenkte jeg å liste opp noe av den kunnskapen jeg sitter igjen med etter å ha studert ernæring i tre år. Jeg har selvfølgelig lært utrolig mye mer, og ikke minst detaljerte ting om menneskekroppen, men her tenkte jeg å si litt mer om noen av de større “konklusjonene” jeg sitter igjen med etter denne utdanningen.

  • Det er helheten av et kosthold som er viktig, ikke en usunn dag fra eller til. Det har virkelig ingeting å si om du spiser en is i ny og ne eller koser deg med en bolle eller fem på en mandag. Kroppen har godt av litt av alt og det er ingen vits å spise sunt 24/7, heller ikke om du skal ned i vekt eller følge en streng diett. Du blir ikke “sunn” av å spise en tomat, og du blir heller ikke “usunn” av å spise en muffins.
  • Kroppen vår er avhengig av hvert minste vitamin og mineral for å fungere. Alle næringsstoffene har spesifikke funksjoner i kroppen som ofte ikke kan erstattes av andre stoffer, og dette gjør det viktig å spise variert. Det er også motiverende å spise sunt når jeg vet at det faktisk kan gå utover kroppens fysiologiske prossesser dersom jeg ikke får i meg visse næringsstoffer. Et godt eksempel på dette er at det faktisk er mulig å miste synet ved stor nok mangel på vitamin A.
  • God helse defineres ikke bare av om man spiser sunt og trener, men også hvor bra man har det ellers i livet. Dersom man prøver å følge en streng diett hvor man egentlig ikke koser seg med maten kan det godt være man hadde vært mist like sunn dersom man kuttet ned på den strenge dietten og heller brukte energien sin på ting som gir glede. Stress og negative tanker påvirker også helsen vår, i likhet med hva du spiser.
  • Det er helt utrolig hvordan kroppen fungerer og klarer å regulere alle prossessene som skjer! Det å lære hvordan kroppen fungerer ned i bittesmå detaljer gjør at jeg virkelig setter pris på det å ha en sunn og frisk kropp og helse, samt får et sterkere ønske om å opprettholde det ved riktig kosthold.
  • Brød, pasta, ris, gluten og mye annet jeg tidligere hadde lest at man burde holde seg unna, kan (og bør!) innkluderes i kostholdet med den beste samvittighet. Selvfølgelig bør man helst velge grove produkter da dette bidrar med mer næring, men karbohydrater er ikke farlig! Balanse er nøkkelen. Dette var også ett av våre første innlegg på denne nettsiden, og innlegget kan du lese her.
  • Hva du spiser før du engang har vurdert å bli gravid, kan påvirke barnet ditt i voksen alder! Dette syns jeg er veldig fascinerende. Et kosthold med enten mangel på næring eller overflod av energi, kan påvirke ditt fremtidige barn til å utvikle livsstilssykdommer senere i livet. Dette viser hvor viktig riktig ernæring kan være.
  • Tilsettningsstoffer/ E-stoffer i mat er ikke noe som nødvendigvis bør forbindes med noe negativt. Dette er en samlebetegnelse av stoffer som tilsettes produkter for å forbredre dem teknisk, og eksempler på dette kan være så enkelt som en antioksidant, salt eller sukker. Et forklarende innlegg finner du her.
  • Det er ikke ett enkelt stoff som er farlig/giftig i seg selv, det er mengden. Alt vi spiser kan være giftig i for store mengder, også vann og vitaminer. Det er derfor ikke svart/hvitt hva som er sunt eller usunt.
  • Du trenger ikke spise masse fancy produkter for å være sunn. Supermat kan nok være fint da det bidrar med masse gode næringsstoffer, men dersom du ikke ønsker å bruke en haug med penger på pulverisert mat er det helt ok, og mer enn godt nok, å bare spise en brødskive med leverpostei.

applied-food-and-nutrition-2

Dette var kun noen få punkter, og jeg kunne sikkert skrevet mye mer. Det jeg prøver å få frem med innlegget er at det å spise sunt ikke trenger å være så komplisert eller svart/hvitt angående hva som er sunt og hva som er usunt 🙂

11 thoughts on “Noen tanker rundt ernæring og kosthold

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *