Er det trygt å spise rå egg?

Egg er proppfull av proteiner, vitaminer og mineraler, og er noe av det sunneste du kan spise. De fleste av oss spiser nok egg som er tilberedt og varmebehandlet på en eller annen måte, og mange vil nok rynke på nesen når det kommer til å spise rå egg. Men – visste du at rå egg har alle de samme helsefordelene som varmebehandlede egg har?

Næringsinnholdet i rå egg

Et helt, stort rått egg (50g) inneholder 72 kcal, 6 g protein, 5 g (sunne) fettsyrer, vitamin A, B2, B5, B12, samt selen, kalium, fosfor, folat og kolin. Mesteparten av næringsstoffene finner du i plommen på egget, så å ikke spise denne gjør du dumt i.

Eggehviten består derimot mest av proteiner. Egg regnes som en fullverdig proteinkilde, da ett egg inneholder alle de 9 essensielle aminosyrene i riktig mengde. En negativ effekt av å spise eggene rå i stedet for varmebehandlet, kan allikevel være at ikke alt proteinet absorberes (tas opp og benyttes i kroppen). En studie (1) viste nemlig at mens 90% av proteinene i egg som er varmebehandlet tas opp, ble bare 50% absorbert fra rå egg. Med andre ord ble proteinene i varmebehandlede egg vurdert lettere fordøyelig.

Selv om proteinene her ble bedre absorbert i varmebehandlede egg, er det en kjent sak at varmebehandling generelt ofte vil redusere mengden og/eller absorpsjonen av andre næringsstoffer. For egg gjelder dette spesielt vitamin A, vitamin B5, fosfor og kalium.

Varmebehandling av egg

Når proteinrike matvarer utsettes for varmebehandling vil proteinene denaturere, altså endre struktur og form. En av grunnene til at vi koker, steker eller varmer mat er for å drepe potensielt sykdomsfremkallende bakterier og mikroorganismer. Bakterier i egg finnes både inni egget og i skallet. Forurensede egg var fra 1970 og gjennom 1990-tallet den vanligste kilden til bakterien Salmonella, men etter den tid har mange tiltak blitt gjort for å forbedre dette. I USA i dag regnes bare 1 av hvert 30.000 egg som forurenset og eventuelt smittefarlig.

For noen er det farligere enn for andre å bli syk av Salmonella. Dette gjelder spesielt eldre, gravide kvinner, småbarn og babyer, samt individer med et svakt immunsystem. For disse kan Salmonella føre til livstruende situasjoner.

Hvordan minimalisere risikoen for bakterier?

Man kan aldri eliminere risikoen HELT, men noen tiltak kan man gjøre for å senke risikoen for smitte så mye som mulig:

  • Kast egg som er knust i kartongen
  • Kjøp egg som står kjølig i butikken
  • Ha eggene i kartong (mørkt) i kjøleskapet ved oppbevaring. Å ha egg i romtemperatur over lengre tid kan fremme bakterievekst.

 

Alt i alt er ikke rå egg farlig å spise for voksne, friske individer. Selv om biotilgjengeligheten av protein er noe lavere for rå egg, inneholder fortsatt rå egg alle de samme helsefordelene som varmebehandlede egg!

4 thoughts on “Er det trygt å spise rå egg?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *