Amming: kosthold og helsefordeler

Perioden fra babyen er født til den blir 6 måneder er en viktig tid for utvikling. Utviklingen i denne perioden har også mye å si for fysiologien, metabolismen og risikoen spedbarnet har for utvikling av sykdommer senere i livet. Dette innlegget skal ta for seg ulike faktorer mor bør ta hensyn til når hun ammer.

Hva anbefales?

I dag anbefales det at spedbarn fullammes de første 6 månedene av livet, dvs. at babyen bare får morsmelk, men selvfølgelig også andre nødvendige medisiner, vitaminer ol. Etter den 6. måneden bør fast føde i form av puréer, moste grønnsaker, kjøttbiter, grøt og andre semi-solide matvarer introduseres, sammen med morsmelken. Målet med å introdusere andre matvarer er å møte energikravene som øker etter at barnet er fylt 6 måneder. I tillegg øker barnets behov for jern med alderen, og etter 6. måneder vil ikke lenger morsmelken alene være nok. Når barnet er fylt 1 år, skal det være i stand til å spise det samme som resten av familien, med noen restriksjoner som fks. ved nøtter og svært salte matvarer.

Det er også viktig å huske på at amming er et vanskelig tema, hvor mange av ulike grunner ikke kan amme barnet sitt. Det finnes heldigvis mange gode morsmelkerstatninger på markedet, og det som fungerer for deg og ditt barn fungerer nødvendigvis ikke for andre. Amming er individuelt, og ett råd vil nødvendigvis ikke passe for alle.

Morsmelkerstatning

Barn som ammes vokser annerledes enn barn som får morsmelkerstatning, men denne forskjellen jevner seg ut ved 3-års alderen. Morsmelkerstatninger er basert på kumelk, med myseprotein, grønnsaksolje, vitaminer og mineraler. Den er også ofte tilsatt jern for å møte behovet til spedbarnet, noe som har vist seg positivt ettersom at spedbarn som får formula ikke utvikler jernmangel. I tillegg til dette er valgmuligheten stor, hvor man kan velge formularer med mer protein, mer karbohydrat, mindre fett osv. Men – absorpsjonen av næringsstoffene fra morsmelk har vist seg å være høyere enn fra morsmelkerstatningen.

En annen fordel ved morsmelkerstatning er at spedbarnet blir mindre avhengig av mor alene; barnet knytter tidligere nære bånd til andre familiemedlemmer.

Fordeler ved å amme

Flere tidligere studier har vist at dersom barnet ammes samtidig som gluten introduseres i kostholdet, senkes risikoen for at barnet utvikler cøliaki. Redusert risiko for utviklingen av andre sykdommer som astma, eksemer, diabetes og overvekt senere i livet er også debattert. Barn som ammes har vist seg å ha et sterkere immunforsvar, senket risiko for krybbedød og bedre kognitiv utvikling de første leveårene.

For mor er det også flere fordeler ved å amme. Amming er svært energikrevende, og “koster” mer enn selve svangerskapet. Dette gjør det til en naturlig måte å gå ned i vekt etter svangerskapet. Å aktivt gå inn for vekttap rett etter graviditeten er derimot ikke anbefalt, i og med at mor har ulike toksiner (fks. tungmetaller) lagret i fettvevet som da vil frisettes og komme over i morsmelken. For voksne er dette naturlig og ikke farlig i små mengder, men for små barnekropper kan dette bli farlig. På samme måte vil alkohol, røyking og narkotika være til stede i morsmelken og dermed påvirke og potensielt skade barnet.

Amming og overvekt som barn

En stor litteraturstudie fra 2004 vurderte sammenhengen mellom amming og overvekt/fedme som barn. Det ble her funnet at amming reduserte risikoen for overvekt/fedme som barn, og hvor lenge mor ammet barnet hadde mye å si. Det ble rapportert at mens 4.5% av 6-åringer som aldri ble ammet var overvektige, var bare 3.8% av de som ble ammet i 3-5 måneder og 0.8% av de som ble ammet i 12 måneder overvektige.

Det er flere mulige mekanismer og forklaringer for dette. Barn som fikk morsmelkerstatning har høyere insulinkonsentrasjoner i plasma enn barn som ammes. Dette fremmer tidlig lagring av fettvev, og øker antall fettceller i kroppen til barnet. Som motsetning av dette inneholder morsmelk bioaktive faktorer som opprettholder et vekstmønster som fremmer en tynnere kroppsmasse. Mormelkerstatning har dessuten en lavere ratio av omega-3 til omega-6 fettsyrer sammenlignet med morsmelk. Dette fremme utviklingen av fettvev.

Mors kosthold

Amming krever som sagt mye energi. Det ekstra energibehovet kan dekkes ved å øke inntaket av mat, eller ved å mobilisere det ekstra kroppsfettet som ble opparbeidet under graviditeten. Yngre babyer krever mer melk enn eldre og tyngre babyer, så behovet er størst de første 6 månedene med amming. De fleste kvinner vil gå ned 2 kg i måneden mens de ammer. Så mye ekstra bør mor få i seg av ulike næringsstoff mens hun ammer:

  • ca. 500 kcal ekstra pr. dag

  • 20 g protein pr. dag

  • 0,5 – 1 L vann ekstra pr. dag (produksjonen av melk krever væske)

  • 200 mg DHA (fettsyren omega-3) pr. dag

Omega-3 er viktig for at spedbarnet skal ha en normal hjerneutvikling. Under svangerskapet skjer det en dobling av den sirkulerende mengden av DHA, som er virkestoffet i omega-3, da mye mobiliseres fra fettvevet til mor. Omega-3 finnes mye av i fisk, men tran er også en super kilde. Anbefalt daglig inntak for ikke gravide/ammende er på 1-2 g daglig, og ved én spiseskje tran dekkes 1,1 g av dette.

Når det gjelder ulike vitaminer og mineraler, har morsmelken en slags “beskyttelse mot variasjon”. Dersom mor for eksempel spiser lite av et vitamin, vil kroppen mobilisere lageret til mor for å sørge for at babyen får det den trenger. Morsmelken er derfor ganske konstant når det kommer til innholdet av mange næringsstoffer.

På samme måte vil kalsium bli løslatt fra skjelettet til mor dersom inntaket hennes er lavere enn anbefalt, for å opprettholde nivået av kalsium i morsmelken. Dette går utover mor med tanke på beintetthet og osteoporoserisiko senere i livet.

Proteininntaket under amming hos kvinner i vestlige land blir som regel dekket ganske greit. Følger man derimot en vegetar- eller vegandiett kan det være vanskeligere å få dekket. Da må man også ta hensyn til at morsmelken fra før inneholder lavere nivåer av vitamin B12, noe som igjen kan gi irreversibel B12-mangel og nevrologisk feil for spedbarnet. Høye doser kosttilskudd vil da være nødvendig.

 

3 thoughts on “Amming: kosthold og helsefordeler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *