Kosthold under en graviditet

Når en kvinne blir gravid skjer det store forandringer i kroppen og metabolismen. Det er ikke lenger mor som har første prioritet på næring, det er fosteret. Dersom mor ikke inntar riktig og nok næring vil kroppen ta av ulike lagre av næringsstoffer for å tilfredsstille fosterets behov. Dersom lagrene fra før er tomme/inneholder lite næringsstoffer, går dette utover fosterets utvikling. Kroppens mekanismer blir derfor nøye regulert for å gi fosteret den næringen som trengs for utvikling. Dette innlegget tar for seg ernæring under graviditet og illustrerer noen av aspektene ved feilernæring. Dette temaet er veldig stort, men her et det prøvd å fokusere på noe av det viktigste.

Næringen fra mor til barn reguleres av morkaken. Organet finnes kun i mors kropp under graviditet, og støtes ut etter at fødselen er over. Morkaken er et viktig organ som forbinder mors og fosters blod uten at det har direkte kontakt. Dette gjør at ønskede og viktige stoffer krysser morkaken, mens uønskede stoffer i hovedsak stoppes, selv om noen stoffer også kan passere morkaken uønsket, som for eksempel alkohol.

Det er likevel viktig å ikke bli fanatisk selv om du er gravid. Spiser du sunt og variert vil du som oftest tilfredsstille behovene. Riktig ernæring er likevel ikke bare viktig for en optimal graviditet, men også for mor og barns utvikling av sykdommer senere i livet. Likevel er det også endel utenfor kvinnens kontroll som påvirker mors metabolisme, kroppskomposisjon og hormoner, og som derfor ikke kan optimaliseres av et sunt kosthold.

En kort oppsummering av hvordan fosteret får i seg næring

Mors diett/ mors næringsstofflager

Metabolitter/næringsstoffer i mors blod

Morkakens funksjon

Morkakens metabolisme

Metabolitter/ næringsstoffer i fosters blod

Næringsutlevering til fosterets organer. Dette påvirker igjen størrelse på foster, proporsjoner på kroppen, kroppssammensettning og metabolsk funksjon hos foster.

Noen viktige næringsstoff under en graviditet

Det viktigste næringsstoffet under en graviditet er protein. Dette er noe de fleste mødre i vesten klarer å dekke, men det er et stort problem i u-land. Det kan også være utfordrende for vegetarianere og veganere, og er noe man bør passe på. Anbefalingene av protein er 1 gram ekstra i første trimester, 9 gram ekstra i andre trimester og 31 gram ekstra i tredje trimester.

Fett er også et viktig næringsstoff under graviditeten. Endrede hormonsignaler hos mor gjør at hun under graviditeten lagrer mye mer fett enn tidligere. Dette er fordi kroppen ønsker å opparbeide seg et fettlager til babyen er født, og ammeperioden skal starte. Utover svangerskapet går også endel fett til fosteret. Det annbefales 200 mg DHA som er en omega-3 fettsyre pr. dag under en graviditet. Dette kan enten dekkes av kosten eller tran/kapsler. Dette er også noe vegetarianere og veganere bør være obs på. En viktig kilde til fett under en graviditet er fet fisk, men det er ikke anbefalt mer enn to måltider fet fisk pr. uke grunnet opphopningen av forurensede stoffer som for eksempel kvikksølv, i fet fisk.

Mor har som kjent ikke menstruasjon under graviditeten, men har allikevel store jernbehov, som ofte er veldig vanskelig å dekke ved et vanlig kosthold. Blodmengden hos mor øker under graviditeten for å gi barnet og alle celler nok oksygen, og det kan derfor være lurt med jerntilskudd. Mange kan også få problemer med lave jernnivåer når menstruasjonen kommer tilbake etter graviditeten. Det anbefales ca. 50-100 mg jerntilskudd hos mor.

Folat er et B-vitamin det også er viktig å passe på ved en graviditet. Dette stoffet anbefales som tilskudd før graviditeten inntreffer, da det er svært viktig helt i starten av svangerskapet. Det anbefales derfor ca. 0,4 mg/dag omtrent fra 4 uker før graviditeten inntreffer. For mange er ikke graviditeten noe man planlegger, men dersom du planlegger å bli gravid på forhånd, er det absolutt anbefalt og svært viktig å begynne på folattilskudd.

folic-acid-benifits

Litt om folat. Her illustreres også hvilke matvarer som er rike på folat. 

Vitamin A er også viktig under graviditeten. Det annbefales likevel ikke å ta tilskudd da for mye kan gi fødselsdefekter hos fosteret. Derfor skal man unngå ren lever under så lenge man er gravid, da lever inneholder svært mye vitamin A. Spiser du sunt og variert skal det gå fint å dekke vitamin A behovet, og problemer med mangel av dette vitaminet er ikke særlig utbredt i Norge, men derimot vanlig i Asia og Afrika.

Jod er et viktig mineral da det er viktig for bukspyttkjertelens funksjon. Det anbefales derfor å bruke jodberiket salt som du får kjøpt på vanlig matbutikk. Mangel på jod kan føre til spontanabort og struma hos mor, i tillegg til at det kan påvirke fosteret negativt. Jodmangel er et problem i også her i Norge.

Vitamin D og Kalsium er også to viktig næringsstoff under graviditeten. Vitamin D behovet kan også dekkes dersom det inntas tran eller fet fisk, eller produkter som melk beriket med D-vitamin. Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal nyttiggjøre seg av Kalsium, og gode kalsiumkilder i kosten er melk, ost, youghurt, nøtter, spinat og tørket frukt. Dersom mor ikke bruker melkeprodukter i kosten kan det være lurt å innta kalsiumtilskudd.

graviditet1Bildet viser næringsstoffene gravide bør ta ekstra godt hensyn til.

Totalt ekstra energibehov i kcal under et svangerskap

1 trimester: ca 100 kcal ekstra

2 trimester: ca 300 kcal ekstra

3 trimester: ca 500 kcal ekstra

Hvordan møte anbefalingene

De fleste vitaminbehov øker under graviditeten, men dersom du spiser ca 25% mer mat enn det du bruker, i tillegg til at du spiser variert og sunt, vil dette også øke vitamininntaket med 25% og dermed tilfredsstille de fleste behov. Jern og folattilskudd er anbefalt, samt å spise mer proteinrik mat. Ellers kan det være lurt å ikke høre på hva alle andre sier du skal spise og gjøre, men å føle på det selv. Alle graviditeter er ulike og det som er riktig for deg er nødvendigvis ikke riktig for andre.

Påvirkning av feilernæring

Feilernæring og miljø påvirker ulike mekanismer hos fosteret. Nedenfor er det listet opp noen sentrale sammenhenger som er påvist mellom ernæring/miljø hos mor, og et barn.

  • Psykisk stress hos mor → Lav kroppsvekt hos barnet
  • Mors miljø → Kan overskygge barnets genetikk og derfor påvirke barnet negativt
  • Feilernæring hos mor før graviditeten inntreffer → Kan påvirke barnet negativt. Ernæring før en unnfangelse er derfor også viktig for et barn og senere sykdommer hos barnet.
  • Underernæring og/eller overernæring hos mor → Diabetes, høyt blodtrykk, høy BMI hos barnet og endret hormonnivå hos foster
  • Lavt jernnivå hos mor → Høyt blodtrykk hos barnet
  • Lavt kalsium og natriumnivå hos mor → Høyt blodtrykk hos barnet
  • Lavt folatnivå hos mor → Ryggmargsbrokk hos barnet
  • figure3

3 thoughts on “Kosthold under en graviditet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *