Kosthold før graviditet: både for menn og kvinner

Det er mye som skal tas hensyn til før man eventuelt prøver på en familieforøkelse. Når det kommer til ernæring, er det nå klart at mange av de viktige endringene kvinner bør vurdere når det kommer til kosthold, bør gjøres FØR graviditeten. I de fleste vestlige land er ca. 60% av svangerskap planlagt, noe som gjør nettopp dette aktuelt for mange.

Hvorfor forberede seg?

Med moderne helseomsorg er fokuset endret fra å hindre katastrofale svangerskap, til å gi både mor og barn best mulig helse. I tillegg til å maksimalisere fruktbarheten til både mor og far, er det viktig å hindre potensielle farer for det lille fosteret. Livsstilsendringer for både mor og far er optimalt, da det er lettere å gjennomføre når man er sammen om det. I tillegg til å optimalisere sin egen fertilitet, bør mannen samarbeide med kvinnen om å opprettholde en sunn kroppsvekt, samt å redusere eksponering for tobakksrøyk og alkohol.

Infertilitet

Riktig kosthold er viktig for å øke sjansen for å oppnå befruktning, og dette bør tas hensyn til av både mannen og kvinnen. Fruktbarheten til kvinnen er i mindre grad enn mannens avhengig av ernæringsstatus. Mens kvinner har en bestemt tidsperiode for fruktbarhet: fra første menstruasjon til overgangsalderen, kan mannens variere i større grad. Kvinner kan selvsagt også ha en variasjon, fks. ved hormonforstyrrelser eller sykdom, noe som igjen ofte (ikke alltid) vil gi utslag på forstyrret/manglende menstruasjon. Dette kan også oppstå som følge av stress, for mye og for intens trening, røyking, traumer, for lav kroppsvekt,  narkotikamisbruk, alkohol, kaffe mm. Infertilitet er faktisk estimert til å påvirke opp til 1/4 av europeiske kvinner på et eller annet tidspunkt i livet deres, og kosthold har mer å si enn mange tror.

Mens kvinners fertilitet ofte er vanskelig å definere, blir mannens vurdert ved enkle målinger av spermproduksjon og -kvalitet. Siden produksjonen av sperm repeteres mange ganger gjennom mannens liv, blir fertiliteten også lett påvirket av små endringer i kosthold, fysisk form osv. Det estimeres at problemer med mannlig fertilitet forklarer 40% av årsakene til at par ikke kan få barn, i tillegg til at vestlige menn fra det 21. århundre er mindre fertile enn deres bestefedre.

Kostholdet er viktig, også for mannen!

BMI har vist seg å være assosiert med spermkvaliteten og -kvantiteten til menn. Undervektige menn har mindre testosteron, som er viktig for spermproduksjonen, mens overvektige menn har mindre testosteron OG lavere spermkvantitet. Et forhøyet alkoholinntak over tid, samt en dårlig regulert diabetes har også vist seg å virke negativt på spermkvantiteten til menn, da de har lavere testosteronnivåer. Når det gjelder spesifikke næringsstoff er selen og sink viktig for mannlig fertilitet, da et lavt inntak har vist seg å gi dårlig spermkvalitet og -kvantitet. Gode kilder til både selen og sink er all fisk, kornprodukter og innmat.

Viktigheten av kroppsfett for kvinner

Mengden kroppsfett en kvinne har er veldig viktig for hennes fertilitet. Kroppsfettet er energilagre, og gir en indikator på hvor godt en kvinne kan takle en graviditet med påfølgende ammeperiode. Forskning har vist at en fettprosent på 17-22% er nødvendig for å opprettholde normal menstruasjon. Kvinner som er svært tynne eller svært overvektige (fedme), og kvinner som har et ekstremt vekttap over en relativt kort tidsperiode, enten som resultat av spiseforstyrrelse eller strenge dietter, kan oppleve følgende infertilitet.

Minimalisere risikoen for fosterdefekter

For å senke risikoen for defekter hos fosteret er det to endringer som bør gjøres: den ene er å redusere inntaket av vitamin A; mens den andre er å øke inntaket av folat.

Selv om vitamin A er et essensielt næringsstoff, bør inntaket reduseres under svangerskap. Lever og leverpostei er spesielt rike på dette vitaminet. Et forhøyet inntak kan føre til hareskår, hjertefeil og nervesystemsfeil hos fosteret. Som et resultat av dette bør gravide, og kvinner som planlegger graviditet, unngå kosttilskudd som inneholder vitamin A, men ikke være redd for å unngå vanlige matvarer (utover de nevnt) som inneholder vitaminet.

“Neural Tube Defects” (NTD) er blant de vanligste fosterdefektene i den vestlige verden. Feilene skjer under første måned av svangerskapet, og inkluderer skader i hjernen og i ryggraden til fosteret. Under normal utvikling vil nevralrøret brette og lukke seg, for deretter å bli hjernen og ryggraden, mens ved NTD skjer ikke denne lukkingen fullstendig. Dette fører til permanent skade på fosteret avhengig av hvor åpningen er lokalisert, noe som ofte resulterer i fosterdød. Lukkingen skjer vanligvis i 4. uken av svangerskapet, noe som ofte er for tidlig til at moren selv vet at hun er gravid.

Under denne lukkingen er det mange prosesser som krever folat. Folat finnes i grønne grønnsaker som spinat og brokkoli, bønner, egg, kjøtt, lever og sitrusfrukter, og ved et vanlig sunt kosthold får de fleste dekket behovet på 0,3 mg. Planlegger du derimot å bli gravid anbefales det at du starter med tilskudd 3 uker før, da behovet økes til 0,4 mg daglig i tiden før befruktning og i de første 3 månedene av svangerskapet.

Det anbefales ikke å ta dobbel dose av multivitaminer, da disse også inneholder vitamin A. Kjøp heller rene folattilskudd/folsyretabletter. 

5 thoughts on “Kosthold før graviditet: både for menn og kvinner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *