Ernæring og kosthold i media

Ernæring er trolig et mer populært tema i dag, enn det noensinne har vært før. Daglig eksponeres vi for avisoppslag, bilder, blogginnlegg, magasinartikler, reklamer, tvprogrammer, snapchat mystoryer for å nevne noe, hvor noen har en mening om hva som er sunt for akkurat deg, hvordan og hva du skal spise osv. Det er kanskje lett å tenke at alle som skriver noe om ernæring har mye kunnskap på dette feltet, men de færreste er faktisk fagpersoner. Når en PT skriver “en banan er usunt” eller en blogger skriver “du får i deg mange viktige vitaminer ved å drikke denne smoothien”, har du egentlig tenkt over at de kanskje ikke vet helt hva de skriver om? Hvis ikke kan det være lurt å begynne å være litt kritisk, og å tenke gjennom om disse personene egentlig har noe bakgrunn som tilsier at de kan det de skriver om innenfor ernæring. Dette innlegget er ikke ment som kritikk til noen, men for å gjøre folk litt mer observante på ernæring i media.

Ernæring er noe som angår absolutt alle. Alle spiser, og alle har et forhold til hva som blir sett på som sunt eller usunt. Dette kommer i stor grad frem på ulike blogger og i media generelt, men som skrevet over er det mange som kanskje ofte ikke tenker på er at dette ikke skrives av fagpersoner. Derfor er det så utrolig viktig å være kritisk til det som blir skrevet i media. Bloggere har stor innflytelse, og mange tror kanskje at de som skriver typiske trenings- og kostholdsblogger har veldig mye kunnskap om kosthold. Vi sier ikke at de ikke har det, men mange rosabloggere skriver kanskje om ting de egentlig ikke har nok kunnskap om for å kunne uttale seg.

PT-debatten

Noen kan også være personlige trenere og har derfor mye kunnskap om trening, men mindre kunnskap om kosthold. Det ble faktisk nettopp skrevet et nyhetsoppslag fra Norges Idrettshøyskole om akkurat dette som du kan finne her. Trening og ernæring går ofte sammen, men det er faktisk to helt ulike temaer. Personlige trenere har gjerne også noe kunnskap om kosthold, MEN dette er kun en veldig liten del av det som er nødvendig for å se det store bildet av en persons helse i forhold til ernæring. Personlige trenere har nok endel kunnskap om kosthold ved vektnedgang, økt muskelmasse osv, men det stopper for mange der. Mange vet ikke hva som skjer med kroppen ved sykdom, mangler, feilernæring, hvordan metabolismen fungerer, hvordan ulike matvarer påvirker kroppen osv..

Dette gjør at mange PT’er kan komme med feilaktige uttalelser som at “banan er usunt”, fordi de kun fokuserer på fettmasse, muskelmasse eller utseendet. Ja, skal du stille til konkurranse og ha kjempe lav fettmasse vil mange velge å kutte alle matvarer med sukker og karbohydrater, men hvor sunt er egentlig dette da? Det er ikke bra for kroppen å ha for lav fettmasse, og flere uheldige konsekvenser kan være konsekvensene om dette opprettholdes over tid; kvinnene mister gjerne menstruasjonen når fettprosenten synker under 17-22%, man er mye mer mottakelig for hjerte- og karsykdommer, testosteronnivået synker, immunsystemet svekkes mm. Helsen din er jo mye viktigere enn en markert kropp med noen mageruter!

“Sunt/usunt”

En annen medierelatert sak gjelder bruken av ordet “sunt”, og “usunt” i hytt og pine. For hvorfor er det som er sunt for deg, nødvendigvis sunt for meg? Det florerer av sunnifiserte oppskrifter på blogger og på Instagram, hvor ordet “sunn” ofte legges foran. Eksempler er “sunne boller”, “sunne muffins”, “sunne pannekaker”, “sunn lasagne”. Mye av det som postes er nok supre tips til oppskrifter som kanskje inneholder mer grønnsaker, mer proteiner, mindre sukker eller liknende, og dette er selvfølgelig positivt for mange. Men hvorfor har det seg sånn at en bolle regnes som “sunn” med en gang den inneholder Sukrin i steden for sukker? Det spørs jo helt hvem DU er. Er du en diabetiker vil det kanskje være bedre for helsen din, er du en aktiv person har du sikkert godt av litt sukker, og er du en undervektig jente på 14 år er det mye “sunnere” for deg å spise en bolle med litt god gammeldags sukker i. Det er jo dessuten heller ikke sånn at denne bollen  inneholder noe mer næringsstoffer selv om sukkeret er borte. Dette gjør at den kanskje heller ikke er så veldig “sunn”, bare litt mindre usunn. Poenget er at hva som er sunt varierer fra person til person, og det er synd når mat raskt blir stemplet som “sunn” eller “usunn” i media.

Vi skal heller ikke si at vi aldri bruker begrepet “sunt” her på nettsiden eller andre plattformer. Vi hjelper mennesker å endre vanene sine, å gjennomføre en livsstilsendring, og for å gjøre ting enklere skiller vi ofte mellom “sunt” og “usunt”. Vi kommer også til å fortsette med dette, vi ønsker bare at du som leser skal stille deg litt mer kritisk til disse begrepene når du hører/leser dem. Tenk over i hvilken kontekst du leser begrepene, og om forfatteren har definert matvaren som sunn for alle, eller bare for en viss gruppe. Hvorfor er matvaren sunn, evt. usunn? Vær kritisk!

ernæring i media1

Vi kan også nevne at vi har lest mye rart i media, og fått mange ernæringsrelaterte spørsmål som tyder på feilinformasjon blant folk flest, noe vi nesten blir helt oppgitt av. Ikke fordi vi tenker at det er rare spørsmål folk stiller, for vi skjønner godt at folk blir forvirret, men fordi det er trist at så mange blir så påvirket av media. Det er helt forståelig at folk spør “legger jeg på meg av å spise etter klokken 8?”, fordi dette er en typisk sak det kunne florert av feilinformasjon om rundt omkring på nettet. For å svare på spørsmålet er ikke dette et spørsmål man kan besvare uten å kjenne akkurat DEG og vite hvordan din livsstil er først. Dette er ingenting en journalist i en stor avis kan uttale seg om på dine vegne.

– 

Dette innlegget var ikke ment som kritikk til personlige trenere, for det er for all del mange flinke PT’er der ute, og mange har kanskje også en form for ernæringsbakgrunn. Vi ønsker simpelthen å få frem at selv om man kanskje har noe kunnskap, har man kanskje ikke nok kunnskap til å kunne uttale seg. Det man leser om ernæring rundt om kring på nettet er ofte ikke er skrevet av fagpersoner innenfor ernæring. Derfor MÅ man være kritisk til det man leser. Spis det som du føler deg vel med, og prøv å velg sunt og balansert, så er du på god vei 🙂

5 thoughts on “Ernæring og kosthold i media

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *