Overspising- årsaker og behandling

De aller fleste vet at det er best å spise når du er sulten, og stoppe når du er mett. Likevel er det mange som overspiser, gjerne en eller flere ganger om dagen. Det er ulike grader av overspising, men sykelig overspising, som er den mest alvorlige formen, karakteriseres av at overspisingen skjer med jevne mellomrom og at man opplever å miste kontrollen over inntaket. Her skal vi prøve å fortelle litt om ulike årsaker og behandlingsmetoder for deg som sliter med overspising.

Dette er et vanskelig tema som for mange er tabu å snakke om. Det er allikevel viktig å anerkjenne overspising som den psykologiske forstyrrelsen det er. Milde varianter kan overvinnes med egen viljestyrke og kontroll, mens ved mer sykelig variant bør det absolutt kontaktes autorisert helsepersonell. Vi har på ingen måte intensjoner om å gjøre dette til en “quick-fix”-post, men forsøkt å rette et lys mot denne forstyrrelsen.

Hva er overspising?

Overspising (en: “Binge eating”) kan enten være som en del av en mer kompleks spiseforstyrrelse, eller den kan opptre som en egen tilstand. Overspising defineres av et raskt inntak av store mengder mat uten kontroll over inntaket, og dette skjer ofte hyppig. Her kjenner man gjerne at man er mett, men man klarer likevel ikke å stoppe og spise. Videre i teksten brukes termen “overspising” som denne systematiske og repeterte tilstanden, og ikke enkelttilfeller hvor du bare har spist for mye.

Årsaker til overspising

Årsakene til overspising kan være mange og komplekse, og det er ingen fasit, men dersom du er klar over hvorfor du overspiser kan det være lettere å lære seg å unngå dette og kontrollere seg selv.En svært vanlig forklaring kan være at man prøver å takle følelsesmessige problemer eller stress, med mat. Mat kan virke som en trøst, og kanskje man ikke kjenner like mye på disse følelsene akkurat i det man får spise og kose seg. Maten kan dermed gi en kortvarig lykke og man ønsker derfor mer når det er tomt, fordi man følte seg bedre akkurat da man spiste. Både traumatiske hendelser og depresjon har vist seg å være linket opp mot økt grad av overspising.

En annen årsak til overspisingsperioder kan være at man spiser for lite mat, og kroppen er i underskudd av energi og/eller mikro- og makronæringsstoffer. Kanskje du egentlig prøver å følge en diett som er for streng eller unner deg for lite av det du egentlig har lyst på? Dersom du craver noe søtt men alltid nekter deg dette, vil det plutselig smake ekstremt godt når du faktisk lar deg selv spise det. Da er det lett å overspise. Mange tenker kanskje også at dersom de først har spist litt av denne “nei-maten” kan man jo likevel fortsette, for nå er jo alt ødelagt uansett.

Lite søvn er også vist å ha en sammenheng med overspising. Lite søvn kan forstyrre hormonbalansen og føre til økte mengder av sulthormonet ghrelin. Dette hormonet fører til økt sultfølelse, og fører dermed til at det er lettere å spise mer.

binge-eating

Hvordan slutte med overspising?

Å slutte med overspising er ikke lett, og det er også helt avhengig av hvor alvorlig overspisingen er. Dersom det foreligger sykelig overspising er det vanlig og viktig med hjelp fra en psykolog eller andre fagpersoner, da årsakene bak ofte er komplekse og krever behandling. Behandlingsmetoder som er vanlig når man søker hjelp inkluderer kognitiv atferdsterapi, hvor det fokuseres på å finne årsakene til problemet gjennom samtaler med psykolog, i tillegg til at man lærer å bli kjent med og kontrollere egen kropp. Dette skjer enten som gruppeterapi eller på individuelt nivå.

Noen tips til bruk i hverdagen

Dersom du har overspist er det viktig å tilgi deg selv og gå videre. Dårlig samvittighet er ingen vits da gjort er gjort, og du ikke får gjort noe med fortiden uansett. Ikke det at du trenger å ha dårlig samvittighet i utgangspunktet. Prøv heller å tenk på hvorfor dette skjedde. Jobb med deg selv, og kjenn på hva du egentlig føler når du begynner å overspise. Er du lei deg? Snakk med noen, selv om dette kan være vanskelig. Kjeder du deg? Gå deg en tur eller finn på noe med noen venner. Prøv å tenke at selvom du kanskje føler deg mindre lei deg eller stresset i det du spiser, vil det bare hjelpe for en kort periode, og du må heller prøve å finne en langvarig løsning. Det å lære seg å kjenne etter hva man egentlig føler kan være vanskelig, men dersom du kommer frem til hvorfor dette skjer vil det være lettere å finne andre løsninger. Dersom du kjenner at du får et sug til å spise kan det være lurt å prøve å gjøre noe helt annet, gå en tur, ring en venn, prøv å distraher deg selv med noe du liker å gjøre til suget går over.

Dersom årsaken til overspisingen er at du spiser for lite eller nekter deg selv noe, vil det være viktig å få inn et ordentlig spisemønster. Prøv å innfør faste rutiner for når du skal spise, slik at du ikke går lenge uten mat eller spiser for små måltider. Nekt deg selv heller ingeting, har du lyst på en sjokolade på en tirsdag – spis det! Verden går ikke under selv om, og du vil faktisk skje at det ikke skjer noen verdens ting om du gjør det.

Det er også vanlig at overspising fører til en slags “renselse” for noen. Her kan det være snakk om oppkast, som ved bulimi, eller andre former for renselse, for eksempel trening. Her er det altså snakk om en trang til å bli kvitt maten så fort som mulig. Sliter med dette er det lurt å prøve og utfordre deg selv. Føler du at du MÅ trene etter at du har overspist – ikke gjør det. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men begynn i det små; tren bare i 1/2 time i stedet for 1 time, og deretter kutt videre ned på tiden til du når 0, eller si til deg selv at nå skal du faktisk ikke trene. Du kab også begynne å spise mer i sosiale settinger selvom det kan være vanskelig, for da vet du kanskje at du må beherske deg, eller ikke får gjennomført renselsen med en gang. Klarer du dette vil du merke at det går bra selvom du ikke gjennomgår denne renselsen etter du har spist, og klarer du dette over lengre tid vil du kanskje klare å gi slipp på overspising- renselses mønsteret og få igjen kontrollen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *