Noen lure tips til matvarehandelen

Vi har tidligere skrevet et innlegg om ulike basisvarer for et sunt kosthold som kan være lure å ha i kjøleskapet og i kjøkkenskapene her. Men det å faktisk gå i butikken og handle inn matvarer til et sunt kosthold kan være utfordrende. Her kommer noen tips til hva man bør se etter, hva man så absolutt bør handle inn, og når man bør ta den store matvarehandelen.

Enten om du er student og bare handler inn for én, eller om du handler inn for en familie på fem er dette lure tips du kan bruke i en travel hverdag. For la oss være ærlig – å gå i butikken en travel fredag ettermiddag etter en slitsom dag på jobb eller skole er ikke akkurat noe man gleder seg til.

Tips

  1. Handle 1-2 ganger i uken
    Ikke bare sparer du penger, men det er også mye lettere å planlegge måltidene for resten av uken. Ved å storhandle på fks. mandag, får du en frisk og god start på uken, og legger dermed alt til rette for at resten av uken skal bli sunn og bra kostholdsmessig! Det blir mye lettere å planlegge måltidene fra mandag til fredag, og før helgen kan man heller ta seg en liten tur på butikken for å handle inn litt lørdagsgodt. Dette hindrer at man snik-spiser lørdagsgodtet på onsdag kveld og må handle inn dobbel porsjon fordi man er tom til lørdagen. Ved å hele tiden gå småturer innom butikken er det også mye lettere å plukke med seg ting man egentlig ikke trenger, som oftest ting om ikke gagner deg kostholdsmessig, i tillegg til at det blir en god del dyrere i lengden.
  2. Planlegg handleturen på forhånd
    En suksessfull matvarehandel begynner ofte med en godt skrevet handleliste. Dette kan være spesielt lurt i begynnelsen, og etterhvert går det nok på autopilot hvilke matvarer du handler inn fra uke til uke. Prøv å fyll vognen med mye frukt, grønnsaker, nøtter, fullkornsprodukter, fisk, magert kjøtt og meieriprodukter. Og husk at selv om de fleste av oss er vanedyr blir livet gøyere med litt variasjon! Hva med å prøve ut en ny frukt eller grønnsak hver uke?
  3. Ikke gå på butikken sulten
    Du har sikkert hørt dette tipset 100 ganger før, men vi sier det igjen. Er man sulten på handleturen er det utrolig lett å overestimere hvor mye man faktisk spiser, i tillegg til at det blir mye lettere å bare ta meg seg en liten sjokolade som “før-mat” før man kommer hjem og skal lage middag.Se for deg dette scenarioet: du skal bare en liten svipptur innom butikken og handle inn et par ting til middagen du skal lage når du kommer hjem. Du merker at du er skikkelig sulten, og begynner med en gang å tvile på om det faktisk er nok det du har lagt i handlekurven. For å hindre at den kjipe sultfølelsen du nå føler på skal komme tilbake senere på kvelden, bestemmer du deg for å lage en ekstra stor porsjon med pasta og kjøttdeig, og tar i tillegg en liten Snickers på vei ut av butikken. Kjenner du deg igjen? Sannheten er at bare denne “lille” situasjonen kan føre til at du spiser 500-600 kcal ekstra den dagen, i tillegg til at den gnager ekstra på lommeboken.
  4. Se etter Nøkkelhullsmerket
    Nøkkelhullsmerket er et utrolig godt hjelpemiddel når du lurer på om matvaren foran deg egentlig er så sunn som du tror. Produktene merket med nøkkelhullsmerket er nemlig det sunneste produktet i sin kategori, og inneholder lavest mengde av fett, salt og sukker, i tillegg til av det har høyest mengde fiber. Matvarene som er merket må være ferdigpakket, med unntak av frukt, grønnsaker og bær mm.Men, det finnes selvsagt noen begrensninger; selv om ferdigpizzaen er nøkkelhullsmerket betyr ikke dette at den er sunn og at du kan spise den hver dag – det betyr bare at dette er det sunneste alternativet i sin kategori. Det samme gjelder noen matvarer som ikke er merket; bare fordi den mørke sjokoladen med 86% kakao ikke har Nøkkelhullsmerket, og dette er en sjokolade du liker å spise en rute av hver dag for å holde søtsuget i sjakk, betyr ikke dette at du bør unngå den.

nc3b8kkelhullsmerket

 

God handletur! ☺️

3 thoughts on “Noen lure tips til matvarehandelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *