Grill sunnere!

Nå er sommeren endelig her, og god grillmat med gode venner/familie står for tur. Grillmat er utrolig godt, men for mange er den også synonym med alt for mye mat, der bla. pølser, koteletter, osteburgere og marinader ikke akkurat gjør det til det sunneste man kan spise.

Meningen med dette innlegget er ikke å gi deg dårlig samvittighet for at du koser deg med grillmat den korte tiden med finvær vi har her i Norge, men heller gi deg god samvittighet for at du faktisk koser deg med grillmaten! For selv om grillmat for mange betyr fete hamburgere med ost, bacon og diverse dressinger, er det faktisk mulig å lage kjempegod grillmat du kan spise ofte – uten dårlig samvittighet. Å grille maten er både gøy, annerledes, lettvint og smakfullt, og så lenge du husker å modere deg, er det heller ikke noe galt i å kose seg med en god hamburgerer fra tid til annen. Men dersom du har lyst til å grille ofte, og i tillegg er opptatt av at maten skal være sunn og gjøre godt for kroppen, bør du fortsette å lese.

De tre hovedkomponentene i grillmiddagen

Kjøttet: her gjelder det å velge rent og magert kjøtt; koteletter, kylling, mørbrad, indrefilet og ytrefilet.  Dersom du er usikker på hva som faktisk er magert kjøtt, er det lurt å se etter det som er Nøkkelhullsmerket på butikken. Skal du allikevel grille et annet type kjøtt, men også på koteletter, er det lurt å fjerne det synlige fettet før du spiser. Hvorfor ikke grille fisk? Grillet laks smaker så godt! Når det gjelder ulike typer pølser og prosesserte kjøttvarer er det også en god idé å se etter Nøkkelhullsmerket i butikken; produktene merket med dette er nemlig sunnest av alle de andre varene i samme kategori, ofte med lavere innhold av salt, sukker, fett osv. Til hverdags bør du velge kylling- og kalkunpølser over vanlige pølser med høyt innhold av salt og fett, men om du ikke griller pølser ofte er det selvfølgelig ikke et problem med en (to?) god gammeldags ostepølse!

Marinader: husk at mange ferdigkjøpte marinader inneholder mye sukker og salt. Der er derfor et mye bedre alternativ å lage marinaden selv, slik at du på den måten har full kontroll over hva den inneholder. Velger du å grille et magert kjøttstykke som kylling, er det ikke nødvendig å hente inn igjen alle kaloriene/fettet du har valgt bort ved å velge en usunn og ferdigkjøpt marinade. Det må nødvendigvis ikke heller være så tidkrevende å lage marinade, da det finnes mange oppskrifter på sunne og raske marinader tilgjengelig på nett. Den aller enkleste løsningen vil nok være å enkelt og greit lage en kryddermarinade bestående av oliven/rapsolje og ulike krydder, og la kjøttstykket marinere seg i blandingen 15-20 minutter før det skal på grillen.

Grønnsaker: kanskje det beste og det aller sunneste tipset. Grønnsaker kan man spise nesten så mye man vil av uten å gå noe særlig opp i vekt, så ikke vær sparsommelig! Her gjelder det å kutte de opp i størrelser og former som grilles godt, snu dem ofte, og de vil være ferdig på rundt 5-6 minutter. Om man ikke vil grille dem direkte på grillen, kan man ta folie rundt dem. En mulighet er også å marinere dem, men har du ikke tid til dette kan du bare pensle dem med litt olivenolje før de legges på grillen.

Grønnsaker som er ekstra gode å grille:

Maiskolber
Løk og paprika; kuttes opp i biter og grilles
Sopp; grilles enten hele eller kuttet i halvdeler
Asparges; kutt av stilken nederst og grill dem hele
Aubergine og squash; kuttes opp på langs eller i halvmåner


image2

Tilbehør

Når det gjelder tilbehør som potetsalat, brød, diverse sauser/dressinger og drikke, er det mye som er opp til en selv og hvor “streng” en vil være. Det er tross alt et fullverdig måltid med bare marinert kjøtt og grønnsaker også. Potetsalater kjøpt i butikken er som regel basert på majones, og dermed spekket med usunt fett. På nettet bugner det av gode oppskrifter til sunnere og hjemmelagde potetsalater som ofte også smaker bedre enn de ferdigkjøpte.

Hva med å ha en frisk grønn salat på siden? Grillsalater finnes det også en hel haug med variasjoner av! Når det gjelder brød kan jo dette enten sløyfes, eller velges et grovere alternativ. Se alltid etter brødskalaen når du handler brød i butikken, og velg brødene som enten har 3 eller 4 i grovhet på denne.

One thought on “Grill sunnere!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *