Hvordan gjøre en smoothie til et fullverdig måltid?

Hjemmelaget smoothie er godt og sunt, men det er oftest for lite til å være et fullverdig måltid. Det skyldes gjerne at bær og frukt er lite kaloririkt og en smoothie blir derfor et måltid uten spesielt mye energi, og det vil kanskje også gjøre deg fort sulten igjen. Det går enten ann å inta en smoothie som en del av et måltid, eller lage en mektig smoothie som faktisk kan bidra med rundt 400-500 kalorier, proteiner, fett og karbohydrater. Under er det samlet opp noen tips til å gjøre smoothien mer kaloririk, mettende og næringstett.

  • Tilsett banan, gjerne en hel banan. Banan inneholder fler kalorier enn mye annen frukt og bær.
  • Tilsett avocado. Avocado inneholder mye umettet fett, samt mye fiber. Dette vil øke metthetsfølelsen og tilføre flere kalorier.
  • Tilsett 1-2 spiseskjeer peanøttsmør. Dette vil gi noen ekstra kalorier, fett og proteiner og det smaker også godt, for eksempel i en smoothie med banan og jordbær/bringebær.
  • Lag en smoothie med malte nøtter. Dette har jeg gjort ved å male ca 30 gram mandler, og blande det sammen med kaffe, banan og isbiter i blender. Kjempegodt og mektig!
  • Bruk noen skjeer havregryn eller chiafrø. Dette vil man ikke merke noe spesielt på konsistensen men det gir mer næring i smoothien.
  • Tilsett ett rått egg. Det høres kanskje spesielt ut, men det vil gi en mer proteinrik smoothie uten at det merkes.
  • Tilsett 1 ss olje. Dette er heller ikke noe som vil merkes men det vil øke kaloriinnholdet med ca 100 kalorier. Dette gjøres dersom man ønsker en mer kaloririk smoothie, feks om man skal opp i vekt.
  • Bruk cottagecheese eller skyr. Dette er proteinrike matvarer som vil øke metthetsfølelsen og gi mer næring enn ved å bruke en veldig mager yougurt uten særlig med kalorier.
  • Bruk styrk melk i steden for juice, vann eller vanlig melk. Dette vil øke proteininnholdet i smoothien.
  • 11925907_828565403931001_1667401797_n

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *