Hvor mye sukker er ok per dag?

Tilsatt sukker er et karbohydrat og er sukker som er tilsatt i produker, altså ikke naturlig sukker. I dag annbefales det fra helsedirektoratet at tilsatt sukker i mat skal utgjøre under eller opptil10 % av energien vi får i oss i løpet av en dag. Hvor mye dette egentlig er kan være vanskelig å vite i praksis. Dersom man ligger på 2000-2500 kcal i løpet av en dag vil dette gjennspeile mellom 200-250 kcal som kan komme fra tilsatt sukker. I gram er dette mellom 50-70 gram. Fordelt utover en dag med mellommåltider og hovedmåltider er dette ca 10 gram tilsatt sukker per måltid om man deler på 5-6 måltider.

10 gram sukker pr måltid betyr altså at litt tilsatt sukker om dagen er ok, men inntaket skal og bør begrenses, i hvertfall i hverdagen. Det virker som mange i dag er litt “redd” for sukker og tenker at dette må unngås, helst til 0 gram per dag. Dette er ikke nødvendig å være så streng med seg selv, men det kan være lurt å tenke på hvor sukkeret kommer fra og hvordan måltidet er satt sammen. Dersom man drikker juice til frokost kan det for eksempel være greit å ikke velge et veldig sukkerholdig produkt som pålegg (brunost, syltetøy, honning) men heller velge noe fett eller proteinbasert. Dette gjør måltidet mer sammensatt, og proteiner og fett vil gjøre at sukkeret tas opp saktere. Det er også lurt å fordele sukkerholdige varer utover dagen for å få opprettholde et normalt blodsukker, slik at ikke alt sukkeret kommer samtidig, da dette vil gi en veldig rask og høy blodsukkerstigning men også et raskt fall som vil kunne føre til slapphet.

Som et eksempel så jeg på “TV2 Hjelper deg” på torsdag, hvor temaet var mellommåltidsyoughurter. Her kom det frem at mange produker hadde “overraskende mye sukker” og personlig syns jeg det ble vinklet veldig negativt i forhold til hvordan jeg ser på produktene. Ut i fra de 10 gramene som er ok pr. måltid tenker jeg at det å spise for eksempel en Skyr til mellommåltid er noe som ikke skal problematiserer på grunn av sukkerinnholdet. Skyr har også en fordel med at det inneholder mye proteiner som vil balansere måltidet mer en kun ved en karbohydratrik vare.

Litt tilsatt sukker i mat er derfor ok, og så lenge man er bevvist og spiser variert er ikke sukker noe som man må unngå fullstendig for å ha et sunt kosthold, i hvertfall ikke for den generelle og friske befolkningen 🙂

 

5 thoughts on “Hvor mye sukker er ok per dag?

  • It’s always refreshing to stumble into book recommendations in blogs. Although Christmas is over, I’m still looking for something to read. That No Asshole Rule book sounds interesting. Hopefully, it will have a bit of humor injected into it. Sounds like a promising read!

  • No, you’re not alone. The 4.65″ screen size is the biggest turnoff for me as far as the Galaxy Nexus. Which is why I’m strongly considering the HTC Rezound, since it is reported to have the same resolution. Though 4.3 is still too big. If you look at the specs of the Droid Razr and the Galaxy Nexus, the widths are essentially the same, and the height of the Razr is only about 5mm shorter. So the 4.3″ screen size doesn’t buy much in terms of compact-ness (thinness of the Razr aside). 4.0″ would be perfect for me, but nothing seems to be “high end” this fall at that size.

  • It is really rare to locate an expert in whom you can have some faith. In the world nowadays, nobody absolutely cares about showing others exactly how in this issue. How fortuitous I am to have found a wonderful site as this. It is really people like you exactly who make a true difference currently through the concepts they reveal.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *