Visste du dette om oljer?

Går man i butikken for å kjøpe olje kan man bli forvirret over det store utvalget i butikkhyllene, og hvilken olje som er best for det formålet man ønsker. For det ER nemlig ikke slik at én olje passer til alt.

 

Hvordan oljen fremstilles har mye å si for smak, formål og innhold. Kaldpressede oljer fremstilles uten varmebehandling og tilsettes heller ikke kjemikalier, noe som fører til en frisk smak og uendret næringsinnhold. Oljene dette omfatter er i hovedsak Extra Virgin og Virgin olivenolje. Forskjellen her er at mens Extra Virgin er den som først utvinnes ved kaldpressing av oliven (og ikke videre beabeides), presses Virgin olivenoljen enda mer for å få mest mulig ut av olivenene, noe som fører til en ikke fullt så ren olje som Extra Virgin. Raffinert eller varmepresset olje er derimot olje som varmes opp, presses, destilleres og filtreres, og hvor mesteparten av smaken og fargen vil forsvinne. Denne oljen er typisk optimal til å benytte som stekeolje, mens Extra Virgin/Virgin vil være god som smaksforsterker i diverse matretter.

 

Helsefordeler

Det er foretatt mange studier på olivenolje, og alle viser at den gyldne oljen kommer med mange helsefordeler; den virker beskyttende mot åreforkalkning, oksidativt stress, Alzheimer og øyesykdommer. Grunnet den beskyttende effekten mot oksidativt stress, vil oljen også virke forebyggende mot visse krefttyper. Man kan også se positive virkninger mellom inntak av olivenolje og betennelsessykdommer som leddgikt. En spesiell gladnyhet til alle som er bekymret for å legge på seg; olivenolje kan også bekjempe uønskede bilringer ved å blokkere et enzym i fettvevet som omdanner overflødige karbohydrater til fett.

 

Edel olivenolje vs. vanlig olivenolje

Kaldpresset olivenolje (Extra virgin) fungerer på mange måter som en velgjørende balsam for hjertet og blodårene, ettersom fett tas opp fra tarmen og pumpes rett i hjertet, før det går gjennom leveren. God olivenolje koster kanskje en slant ekstra, men smaker derimot grønt og fruktig, og sjeldent fett eller harskt.

Edle oljer har en egenskap ikke mange er klar over: de fanger opp frie radikaler fra luften. Frie radikaler ønsker alltid å koble seg fast til andre molekyler, og ikke lenger være frie. Dette kan være blodkar, ansiktshud eller nerveceller, og fører til sprengte blodkar, aldrende hud og nervesykdommer. I kroppen kan disse fint binde seg til oljen, og dermed ufarliggjøre dem. På kjøkkenet vil det være lurt å skru korken godt igjen etter bruk, slik at dette ikke unødvendige frie radikaler tas med inn i kroppen.

En ting man skal være obs på med edlere oljer er at de er svært varmefølsomme. De vil ikke være gunstig å helle rett i stekepannen, da varmen vil ødelegge mye! Grunnet alle de umettede fettsyrene vil varmen kjemiske endre strukturen til oljen, og det vil derfor lønne seg å heller benytte stekeoljer eller fast fett som smør eller kokosfett. Disse er kanskje en god del mer “dårlige” mettede fettsyrer i, men disse er mye mer stabile under varmebehandling.

 

Smertelindrende virkning

Arakidonsyre finnes mye av i kjøtt, melk og egg, og benyttes av kroppen til å fremstille smertestillende signalstoffer. Det er derimot ikke så mye av dette stoffet i planteoljer. Men, i oljer som rapsolje, linolje eller hampolje finnes det en del alfalinolensyre, som virker betennelseshemmende. I olivenolje finnes det også et stoff med omtrent samme virkning, oleocanthal. Disse fettstoffene virker i mye lavere doser på samme måte som ibuprofen og aspirin. Ved betennelsesrelaterte sykdommer, hyppige hodepiner og menstruasjonsplager kan et regelmessig inntak av oljer hjelpe, men ikke ved akutte sykdommer. Smertene kan også dempes dersom man sørger for å innta mer plantefett enn dyrefett.

 

For mye av det gode

Inntaket fett kan selvsagt overdrives, enten det er for mye umettet eller for mye mettet fett. Helsedirektoratet i Norge anbefaler av 25-40 prosent av energiinnholdet i kostholdet kommer fra fett. Dette vil i gjennomsnitt si rundt 60 gram per dag, men kommer selvfølgelig ann på aktivitetsnivå og vekt. For å gjøre dette litt mer visuelt; dersom man spiser en Big Mac har man nesten allerede dekket halvparten av det daglige fettbehovet, men dersom man spiser en kyllingsandwich med grovt brød fra Subway bare får i seg 2 gram. Her vil selvsagt også ulikheten i andel mettet og umettet fett ha mye å si.

2 thoughts on “Visste du dette om oljer?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *