Burde jeg ta kosttilskudd?

Daglig tilbys man kosttilskudd med påstander om gunstige helseeffekter på alt fra vektnedgang til å redusere rynker, men det er bare noen få tilskudd det er god dokumentasjon for at fungerer hos ellers friske personer.

Over halvparten av befolkningen i Norge tar i dag ett eller flere kosttilskudd daglig, i den tro at dette vil gjøre underverker for helsen. Kosttilskudd kan defineres som konsentrerte mengder av næringsstoffer eller næringsmidler som skal føre til bedre helse hos friske mennesker. Industrien selger for milliardbeløp i året i Norge, og markedsfører seg gjerne med et snev av sannhet og bruk av ”ny og revolusjonerende” kunnskap. Vanskelige problemer løses med tilsynelatende lettvinte løsninger.

Norske helsemyndigheter anbefaler bare fire kosttilskudd; tran, folat (for gravide), samt kalsium og vitamin D (for å forebygge osteoporose).

Vitamin D kan man enten få i seg ved å spise fisk, eller fra solen. De fleste av oss får nok vitamin D i sommermånedene, men dette gjelder ikke i vinterhalvåret. Vitamin D syntetiseres i huden når UV-strålene treffer den, men grunnet generelt lite og svak sol i Norge, vil veldig mange ha en mangel på dette viktige vitaminet. Den eneste måten å få nok via kostholdet, er ved å spise fet fisk, egg og/eller beriket smør og margarin. Da veldig mange ikke spiser nok fisk i løpet av en uke, kan anbefalt inntak bli vanskelig å nå. Mangel er spesielt utbredt blant kvinner, og kan være en av årsakene til at forekomsten av osteoporose er blant de høyeste i verden i Norge.

Nødvendig for noen

Vegetarianere og veganer er blant de som behøver regelmessige tilskudd grunnet utilstrekkelig inntak gjennom kostholdet. Dette gjelder spesielt vitamin B12, dersom man som vegetarianer heller ikke spiser fisk. Jernmangel kan også lettere oppstå dersom man ikke spiser kjøtt, da kjøtt er den kilden med lettest tilgjengelig jern. Er man fiskeallergiker vil det også være nødvendig med omega-3 tilskudd. Man reagerer da som regel på proteinet i fisken, og ikke fiskeoljen. Personer med lavt energiinntak må ofte ta daglige multivitamintilskudd, dette gjelder fks. etter slankeoperasjon eller eldre som spiser lite. Ved spesielle tilstander som sykdom, nedsatt immunforsvar, allergier, eller graviditet er det også anbefalt med kosttilskudd.

Matvarer > piller

Det som er viktig å tenke på er at selv om det høres flott ut å kunne få alle vitaminene og mineralene man trenger gjennom en pille, er ikke realiteten alltid like lett. Flere store studier viser at å ta tilskudd for å bedre eventuelle sykdommer eller risiko for å utvikle sykdom, har liten eller ingen effekt. En tolkning av dette kan være at enkeltvitaminer tatt som konsentrat ikke har samme effekt som en blanding av de mange kjente, men også ukjente, stoffene i grønnsaker og frukt.

Men – studier har også bekreftet effektiviteten av noen tilskudd. Kalsium og vitamin D er viktig for å holde beinvevet sterkt og redusere risiko for osteoporose senere i livet, mens folsyre er viktig for å redusere risikoen for fødselsdefekter i gravide kvinner. Omega-3 fettsyrer har vist seg å ha en positiv effekt på å senke risikoen for hjerte- og karsykdom. Andre kosttilskudd har man ikke nok studier som viser at det faktisk er en sammenheng mellom tilskudd og utvikling av sykdom.

 

Tilskudd er heller ikke ment til å erstatte ekte matvarer eller et sunt kosthold, det er meningen de skal dekke over små hull i mengden næringsstoffer mange har. Matvarer inneholder tusenvis at fytokjemikalier (helsefremmende plantestoffer), fiber and andre stoffer som jobber sammen for å fremme god helse, noe som ikke kan dupliseres med en pille eller en blanding av kosttilskudd.

 

Kan man ta for mye?

Overskudd av enkelte næringsstoffer lagres i kroppen, slik at store mengder kan føre til forgiftning. En kaskadeeffekt kan oppstå da store doser av ett næringsstoff kan hemme opptaket av andre næringsstoff, og dermed føre til mangler. Nyere studier har også vist at å tilføre kroppen kunstige antioksidanter, spesielt betakaroten og vitamin E, ikke har noen beskyttende effekt, og kan i værste fall være skadelig og øke risiko for alvorlig sykdom. Dette er ikke vist med et forhøyet inntak av antioksidanter fra matvarer, og er igjen med på å forsterke viktigheten av et balansert og variert kosthold. Har man nettopp dette, skal det ikke være nødvendig med tilskudd.

Det er satt øvre grener for inntak av både vitaminer og mineraler, da alle stoffer er giftige i store mengder.

 

Anbefalinger

Alle anbefales å ta tran hver dag. Dette er fordi et optimalt inntak av omega-3, ca. 1,0-1,5 g/dag, ligger høyere enn det inntaket befolkningen i Norge har som gjennomsnittlig inntak, nemlig 0,85 g/dag. Én teskje tran dekker også dagsbehovet for vitamin D. Utover dette vil det ikke være nødvendig med andre kosttilskudd så fremt man har et variert kosthold med minst 5 om dagen av frukt og grønsaker. Vet man selv at man har et svært lavt energiintak, og er ute etter å sikre inntaket av næringsstoffer, anbefales det multivitamintilskudd som gir daglig anbefalt dose av de viktigste vitaminer og mineraler.

15 thoughts on “Burde jeg ta kosttilskudd?

  • Hei!
    Det var et par ting her jeg ikke klarer å tro på.
    Dere skriver at “Det er satt øvre grener for inntak av både vitaminer og mineraler, da alle stoffer er giftige i store mengder.” Skal det virkelig stå alle her? Har ikke hørt om at f.eks. vitamin C kan være giftig, uansett hvor høy mengden er.
    Og det at “Flere store studier viser at å ta tilskudd for å bedre eventuelle sykdommer eller risiko for å utvikle sykdom, har liten eller ingen effekt. … Men – studier har også bekreftet effektiviteten av noen tilskudd (vitamin D, kalsium, folsyre og omega 3).” må da være en overdrivelse? Det virker her som dere mener at kun de 4 har bevist effekt. Behandling av jernmangel med jerntilskudd, behandling av lavt stoffskifte pga. jodmangel med tilskudd av jod, behandling av muskelkramper med magnesium (og behandlinger med mange andre vitaminer og mineraler) er det jo bevist stor effekt av.
    Men utenom dette er jeg veldig enig med dere. Et variert og sunt kosthold bør alltid være løsningen fremfor tilskudd 🙂

    • Til det første spørmålet så mener vi at alle stoffer er gifitge ved en viss mengde, det er ikke nødvendigvis snakk om en spiselig mengde eller ne som er mulig og oppnå men det vil være giftig ved en altfor stor mengde uansett! Til det andre spørsmålet så er det kun i forhold til noen næringsstoffer og noen studer og det gjelder selvfølgelig ikke alle, da det også er mye dokumenert effekt og selvfølgelig mer en det som står her, men vi mener bare at for en generell sunn populasjon er det mest sansynlig unødvendig, og at det ikke er alle tilskudd som har effekt når det blir tatt i pille form i steden for igjennom vanlig kost 🙂

  • Skiller dere ikke mellom syntetisk fremstilte kost tilskudd, som jo er den billigste varianten og dermed den mest vanlige og som er vanskeligere for kroppen å bli kvitt et evt overskudd av, og organiske tilskudd, som er naturlig og som kroppen greier å kjenne igjen, ta opp det den trenger og skille ut evt overskudd? Det er vel en eldig viktig forskjell?

    • Hei, Trine 🙂
      Nei, i dette innlegget har jeg valgt å ikke fokusere på forskjellen mellom syntetisk fremstilte kosttilskudd og organiske kosttilskudd. Målet med innlegget var å oppklare myten om at man må ta kosttilskudd i tillegg til et balansert kosthold, for å få alt kroppen trenger. Men du har rett i at syntetiske tilskudd er vanskeligere for kroppen å benytte seg av, enn det naturlige er. Et eksempel på dette kan være B-karoten, hvor det er vist at syntetisk kosttilskudd av dette vitaminet kan øke sjansen for kreft i kombinasjon med røyking, mens det for naturlig B-karoten ikke er vist denne sammenhengen. Poenget med innlegget var allikevel å fremme et budskap om at et variert og sunt kosthold gir kroppen alt den trenger av næringsstoffer, og kosttilskudd vil derfor ikke være nødvendig! Men – som jeg har presisert i nederste avsnitt, greier de færreste i Norge å dekke vitamin D-behovet sitt bare ved kosten, så tran anbefales.
      Håper dette var oppklarende!

  • Actually, I think you’re probably right. I clipped these a week or so ago and didn’t look closely at them all while doing the uploading shenanigans. “Almost all” should be “Some of them”. Oh well, I’ll leave my mischaracterisation for posterity. Still, I can only presume the illustrator was hoping to stress piety/seriousness and I opted for a more ‘modern’ interpretation.

  • You got three out of four.The angel’s name was Gabriel, but Theos was accepting ‘an angel’ as the answer, so that’s fine.John the Baptist was indeed Jesus’ cousin – the Christmas story has him being born six months ahead of Our Lord.Bethlehem was indeed the place of Jesus’ birth – it means the ‘house of bread’, curiously enough – so you’re up to three.And finally, the Holy Family scarper to Egypt to flee from Herod, at least in Matthew’s gospel. They only settle in Nazareth after Herod’s death.Not bad, though, considering.

  • Si no dispones de tarjetas ni cuentas bancarias, ni tampoco puedes usar paypal, payza, moneybookers, neteller, cuentadigital, hipay ni ninguna de esas, creo que sí, que solo nos quedaría western.Pero no tiene forma de crear una cuenta en algún sistema de pago o banco? Lo digo porque hoy en día se usan mucho las pasarelas de pago online, tipo paypal o payza.SaludosA Favor o En contra: 0  0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *