Hvorfor er fiber bra for oss?

Mange vet at fiber er sunt, men vet du egentlig hvorfor det er sunt? Her kan du lese hvordan fiber påvirker kroppen og fordøyelsen din – og hvordan det kan hjelpe deg til bedre helse og vektnedgang!

Hva er fiber?

Fiber er en type karbohydrat som vi mennekser ikke har enzymer til å bryte ned. Det taes derfor ikke opp av tarmen vår eller entrer blodet og vi får derfor ingen kalorier fra fiber. Det bidrar likevel med endel positive konsekvenser for fordøyelsessystemet. Det finnes to typer fiber, løselig og ikke løselig. De uløselige fibrene finnes det mye av i grønnsaker og korn, særlig hvete og mais. Løselige fibre finnes i bønner, havre, bygg, frukt og grønnsaker. Løselig fiber løses opp i vann, mens uløselig løses ikke opp i vann. Begge typene er gunstige for fordøyelsen og helsen. Høyt inntak (25-35 gram/dag) reduserer risikoen for overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og tarmkreft. Snittinntaket i dag i Norge er rundt 17 g/dag, så de fleste ligger under annbefalingene.

Løselig fiber

Løselig fiber binder seg blant annet til galle i tarmen og drar med seg galle ut i avføringen. Galle er et stoff kroppen bruker til å bryte ned fett i fordøyelsesprossessen. Galle lages i leveren og dersom det ikke dras ut av fiber i avføringen taes det opp via det enterohepatiske kretsløpet og brukes på nytt. Når gallen ikke taes opp igjen bruker leveren det kolesterolet vi har i blodet for å lage ny galle. Dette kan dermed senke kolesterolnivået i blodet og bidra til redusert risiko for hjerte-karsykdommer som blodpropp.

Løselig fiber fungerer også som mat for tarmbakteriene våre slik at disse kan funke optimalt. Disse bakteriene er viktige for immunforsvar og tarmhelse. Det er vist at et inntak på over 25 gram fiber pr dag virker beskyttende på tarmkreft.

Løselig fiber binder også maten sammen til en salgs masse i magesekken slik at maten holder seg her lenger. Det gjør at vi får lenger metthetsfølelse og kanskje spiser mindre. Dette vil også gjøre at magesekken tømmes saktere og maten entrer derfor tarmen og igjen blodet saktere. Det gjør at vi får en langsommere blodsukkerstigning og det blant annet gunstig for vektkontroll eller dersom man har diabetes.

Uløselig fiber

Uløselig fiber vil gjøre at maten passerer tarmen fortere og kan bidra positivt ved at mindre næring dermed taes opp fra tarmen. Dette kan være positivt for vektkontroll. Det at uløslig fiber gjør at maten passeren fortere vil også bidra til å forhindre forstoppelse og gi en normal avføringsrytme.

Sammen bidrar begge fibertypene med positive helseeffekter. Matvarer med mye fiber som det kan være lurt å innkludere i kostholdet er havregryn, dansk rugbrød, grovt brød, grønnsaker, frukt og fullkornsprodukter generelt. Det kan for eksempel være lurt å velge en frukt i steden for et glass juice dersom man ønsker mer fiber 🙂

 

2 thoughts on “Hvorfor er fiber bra for oss?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *